torsdag 16 maj 2024

inloggad som

200 skånska kunder till dansk tvätt-app

Köpenhamns Washa har efter knappt ett år på den skånska marknaden fått 200 kunder i Malmö till sin nätbaserade tvättjänst. Med 50.000 aktiva användare i Danmark räknar ledningen med att börja visa svarta resultatsiffror under året.

Efter att ha tagit emot beställningar via hemsidan eller bolagets app hämtar, tvättar och levererar Washa själva kundernas kläder. Enligt vd Jannick Christensen har välkända danska affärsänglar som Christian Stadil och Jesper Buch sedan starten 2015 investerat totalt sju miljoner danska kronor i firman, som i dag omsätter runt en miljon i månaden.

– Våra abonnemangsavtal växer nu och ska vi verkligen få volym behöver vi 10-20 miljoner danska kronor i riskkapital. Men på kort sikt räcker en miljon, säger Jannick Christensen.

Hittills har Washa själva kört runt med bilar – även över bron – då bolaget hämtar smutsiga paltor till sitt tvätteri i närheten av Kastrup. Härifrån har bolaget inte långt då de senare i veckan pitchar sin affärsidé på Öresundsbrons Business Meeting.

I det senaste offentliga bokslutet, för 2016, redovisar Washa en förlust på fem miljoner danska kronor. Med tunga utgifter för att bygga upp logistiken går bolaget fortfarande back – åtminstone ett tag till.

– Vi räknar med att nå break-even och börja gå plus i räkenskaperna från ungefär augusti. Ett skäl är det stigande antalet abonnemang samt att vi slutit avtal med GLS om att skicka tvätt som postpaket över hela Danmark. I Sverige fungerar PostNord bättre än i Danmark, så där håller vi på att skriva ett liknande avtal med dem, säger Jannick Christensen.

Klik her for at se dansk version af artikeln

Keld Broksø

Köpenhamns Washa har efter knappt ett år på den skånska marknaden fått 200 kunder i Malmö till sin nätbaserade tvättjänst. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad