tisdag 19 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

200 skånska kunder till dansk tvätt-app

Köpenhamns Washa har efter knappt ett år på den skånska marknaden fått 200 kunder i Malmö till sin nätbaserade tvättjänst. Med 50.000 aktiva användare i Danmark räknar ledningen med att börja visa svarta resultatsiffror under året.

Efter att ha tagit emot beställningar via hemsidan eller bolagets app hämtar, tvättar och levererar Washa själva kundernas kläder. Enligt vd Jannick Christensen har välkända danska affärsänglar som Christian Stadil och Jesper Buch sedan starten 2015 investerat totalt sju miljoner danska kronor i firman, som i dag omsätter runt en miljon i månaden.

– Våra abonnemangsavtal växer nu och ska vi verkligen få volym behöver vi 10-20 miljoner danska kronor i riskkapital. Men på kort sikt räcker en miljon, säger Jannick Christensen.

Hittills har Washa själva kört runt med bilar – även över bron – då bolaget hämtar smutsiga paltor till sitt tvätteri i närheten av Kastrup. Härifrån har bolaget inte långt då de senare i veckan pitchar sin affärsidé på Öresundsbrons Business Meeting.

I det senaste offentliga bokslutet, för 2016, redovisar Washa en förlust på fem miljoner danska kronor. Med tunga utgifter för att bygga upp logistiken går bolaget fortfarande back – åtminstone ett tag till.

– Vi räknar med att nå break-even och börja gå plus i räkenskaperna från ungefär augusti. Ett skäl är det stigande antalet abonnemang samt att vi slutit avtal med GLS om att skicka tvätt som postpaket över hela Danmark. I Sverige fungerar PostNord bättre än i Danmark, så där håller vi på att skriva ett liknande avtal med dem, säger Jannick Christensen.

Klik her for at se dansk version af artikeln

Keld Broksø

Köpenhamns Washa har efter knappt ett år på den skånska marknaden fått 200 kunder i Malmö till sin nätbaserade tvättjänst. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Fåhraeus går in i Trackpaw

    Lundabolaget Trackpaw, med grundaren Liza Tchapanova Albrektson, fick sin kapitalrunda övertecknad sedan Industrifonden och Christer Fåhraeus fond FSG valt att gå in med varsin kontrollpost.

  • Mau Holding investerar

    Efter flera år med få satsningar gör Mau Holding en investering – i en musikapp för förskolan. Samtidigt införs en modell som ska göra att fler av universitetets affärsidéer når marknaden.

  • På nya jobb

    Skånska börsbolag möblerar om i toppen. En ny vd tar över rodret för att ge fart åt expansionen medan en annan bygger sitt team för att vända nedåtgående siffror.

  • Rapporter från vecka 34

    Mattor och sportartiklar går bra, medan mode går trögt. Det framgår av de kvartalsrapporter som kom i förra veckan.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.