fredag 18 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Succesrige danske Artland på vej ind i Sverige med kunst-APP

På Forbes’ prestigefyldte liste i 2018 over succesfulde personligheder under 30 år står CEO Mattis Curth, som på blot et par år via kunst-APP´en ”Artland” nu har 16 ansatte i København. Og Artland vil her i år også erobre en del af kunstmarkedet i Sverige.

Artland behandler kunst som stifterens online-generation booker hoteller på Airbnb og køber ting på Amazon. Altså kunstverdenens svar på LinkedIn eller Instagram: Gallerier og private som professionelle kunsthandlere skal kunne se kunstværker og handle kunst online. Publikummet skal med tiden være globalt. Startkapitalen er foreløbig fra private investorer.

– Vi har brug for mere kapital for at fortsætte vores kraftige vækst og for at sikre, at vi kan rykke hurtigt på et uopdyrket marked, forklarer Mattis Curth til Rapidus, men markedet over Øresund ligger nu lige for i år.

– Vi har gode erfaringer med vækststrategier fra Oslo, København og Amsterdam, hvor vi har bygget et marked via stærke gallerisamarbejder. Det vil vi også i Sverige i 2018. Vi starter med frugtbare samarbejder i Stockholm og udvider derfra. Forberedelserne begynder næste måned, beretter Mattis Curth.

Målet i 2018 er desuden 100.000 brugere og 300 gallerier på APP´en. Her i februar 2018 er der foreløbig 13.000 brugere og 75 gallerier tilknyttet. Pengene kommer ved, at gallerierne betaler et abonnement for at blive en del af platformen.

– Men vi tester flere forretningsmodeller i 2018. Nu er eksempelvis forsikringsselskaber interesserede i at tilbyde forsikringer til samleres enkeltværker og porteføljer, beretter Mattis Curth, som stiftede Artland med sin bror, Jeppe Curth. De startede APP´en i forbindelse med et studiespeciale i forretningsinnovation. Via brødrenes APP kan kunstsamlere og gallerier uploade kunstværker for potentielle købere og værkerne kan sorteres efter bl.a. pris.

Af Keld Broksø

På Forbes’ prestigefyldte liste i 2018 over succesfulde personligheder under 30 år står CEO Mattis Curth, som på blot et […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Edda Knowledge vill göra fysiken roligare

    PODD: Edda Knowledge utvecklar interaktiva undervisningar i VR för gymnasieelever. Bolaget vill göra komplex fysik och kemi mer lättförståelig, med […]

  • Trump insanity peak – Glad Påsk!

    Låt oss hoppas att påskäggen inte är rödlistade och att de innehåller angenäma överraskningar. Vi har haft nog med dåliga överraskningar på senare tid. Här följer en tankegång om varför det bör bli bättre nu.


  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket “Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, “kinesiska Volvo”.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i Danmark i september

    En dansk trafikprofessor dissar de svenska planerna på en ny Öresundsförbindelse. Det är det mest uppseendeväckande uttalande som gjorts om Sverige i danska medier den senaste månaden.