tisdag 3 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Ikea bygger uppstartsverkstad med danskt entreprenörshus

Ikea drar igång ett eget acceleratorprogram i form av ett bootcamp där tio team och företagsidéer ska få gnugga sina geniknölar under tre månaders tid, uppbackade med 20.000 euro var. Programmet drivs tillsammans med det danska entreprenörshuset Rainmaking och är tänkt att bli återkommande.

Premiär för företagslägret blir det i höst i Älmhult. Utöver 20.000 euro får de tio utvalda teamen gratis logi och kontorsplats. Projektet är initierat av Ikea New Business & Innovation och Ikea Range & Supply.

– Vi har inte hittat någon existerande accelerator som passat vårt Ikea-DNA. Vi är inte intresserade av framtida ägarandelar i de här bolagen. Istället vill vi etablera en affärsrelation med nya bolag och tekniker som Ikea till exempel kan licensiera, säger Tony Sandelius, chef på Ikea New Business & Innovation, som ingår i Ikea of Sweden.

Från danska Rainmaking kommer sju personer vara engagerade i projektet. Dessutom ska 75 mentorer och experter från Rainmakings nätverk fungera som bollplank. Rainmaking driver i dag en egen uppstartsverksamhet med kontor för cirka 1.000 entreprenörer i Köpenhamn, Berlin och London.

– Vi vill ha in idéer som befinner sig i ett väldigt tidigt skede och som har stor potential att utvecklas under de tre månaderna, säger Alex Farcet som är ansvarig projektledare från Rainmaking.

Under bootcamp-tiden kommer uppstartsbolagen bland annat få tillgång till Ikeas produktutvecklingsavdelning samt ett skräddarsytt mentorskap från en global chef inom miljardkoncernen.

– Vi kommer att göra en utvärdering i december, men tanken är att vi ska ha ett bootcamp två gånger om året framöver. Ett av dem ska vara förlagt till Älmhult, ett någon annanstans i världen, säger Tony Sandelius till Rapidus.

I torsdags i förra veckan öppnades anmälningsporten. Enligt Alex Farcet har de på en knapp en vecka fått in flera dussin förslag.

Magnus Erlandsson

Ikea drar igång ett eget acceleratorprogram i form av ett bootcamp där tio team och företagsidéer ska få gnugga sina […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Mildefs vd säljer aktier för 160 miljoner

    Efter Mildefs jätterally på börsen väljer vd Daniel Ljunggren att casha in. Han har sålt drygt 590 000 aktier i bolaget och tar därmed hem nästan 160 Mkr till bankkontot. – Det här handlar väl om någon form av riskbalansering, säger Ljunggren.

  • Obducats vd får gå

    Lundabaserade Obducats ansträngda finanser tar ut sin rätt. Patrik Lundström som varit vd i mer än 25 år får gå. Bolaget ska gå in i en ”ny fas” och ersätter honom med en styrelsemedlem som varit med lika länge.

  • Övertecknat i Iconovo

    Inhalatorföretaget Iconovo får in hela sin nyemission på 37 Mkr sedan den tecknats till mer än 100 procent. Men sparprogrammet på 40 procent av personalen består.


  • Obducats vd får gå

    Lundabaserade Obducats ansträngda finanser tar ut sin rätt. Patrik Lundström som varit vd i mer än 25 år får gå. Bolaget ska gå in i en ”ny fas” och ersätter honom med en styrelsemedlem som varit med lika länge.

  • Hologrambolaget vill ha 50 Mkr

    Teknologibolaget Realfiction Holding vill göra en företrädesemission på 50 miljoner kronor före kostnader. Pengarna ska användas till låneavbetalningar och till kommersiella aktiviteter kring bolagets 3D-hologram. 

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Position Green kapar personalstyrkan

    Position Green har gått som tåget. Förra året dubblades omsättningen och framtiden såg ljus ut. Men så kom omnibussen och tar Malmöbolaget åt andra hållet. Vd Daniel Gadd tvingas varsla 41 anställda i Sverige om uppsägning.

  • Zaplox tappar vd:n: “Det är ett hårt slag”

    Lundabolaget Zaplox vd Tess Mattisson har sagt upp sig. Nu söker bolaget en ”liknande profil” som hennes ersättare. Det här ska Tess Mattisson göra istället.

  • Starkt Beijer Ref trots kyliga tider

    Värme- och kylgrossisten Beijer Ref visar en stark tillväxt i både omsättning och resultat för det första kvartalet 2025. Aktien sticker på börsen efter torsdagens rapport.