Med avstamp i FN:s globala hållbarhetsmål ska nystartade Lundabolaget NovoSpection hjälpa företag hitta affärer i utvecklingsländer. Bland kunderna finns Watersprint, Bioextrax och Sida.
NovoSpection har utvecklat en mjukvara med en algoritm där sökord för ett problem, en produkt eller en teknisk lösning – som “vattennedsmutsning“, “LED“ eller “energieffektivitet” – matchas med ett specifikt behov som finns på nationell eller lokal nivå.
Mjukvaran matas med data från FN:s databas UN-Stat. Information från denna har varit tillgänglig tidigare, men i och med att FN:s 17 globala hållbarhetsmål och de 169 delmålen kommit på pränt kan informationen användas på ett nytt sätt, menar NovoSpections vd Niklas Schmidt.
– Nu när målsättningarna är så tydliga och specificerade finns det inte längre utrymme för tolkningar av behovet, säger Niklas Schmidt som ser NovoSpection som en brygga mellan biståndsvärlden och näringslivet.
Bolagets klienter är främst teknikföretag från Skåneregionen. Exempelvis hjälper de vattenreningsföretaget Watersprint från Lund att komma in på den lokala bolivianska marknaden. De har även inlett ett samarbete med amerikansk miljardkoncernen Baxter. Andra kunder är bioteknikbolaget Bioextrax från Lund, Sida och Lunds universitet.
Niklas Schmidt är utbildad civilekonom och har jobbat utomlands de senaste tolv åren. Närmast kommer han från en tjänst inom Sida och dessförinnan var han verksam inom FN på United Nations Development Group. NovoSpections andra grundare Edvard Hall har en bakgrund som jurist och strategirådgivare på utvecklingsmarknader.
Magnus Erlandsson