Lundabolaget Sensatives millimetertunna sensor finns sedan en månad tillbaka till försäljning på den amerikanska marknaden. Ledningen räknar med att mångdubbla nettoomsättningen till minst fem miljoner kronor i år.
-Vi skickade första leveransen till USA vid förra månadsskiftet. Vi har hittills tre återförsäljare, varav två väntar på sin första leverans från oss, säger medgrundare Fredrik Westman till Rapidus.
Sedan tidigare finns bolagets sensorer på marknaden i europeiska länder som Tyskland, Storbritannien och Frankrike. I Sverige säljs den bland annat på Kjell & Company och Clas Ohlsson. Totalt har 15.000 stycken sålts sedan start.
Den tunna sensorn placeras i fönster- och dörrkarmar och kan exempelvis känna av om ett fönster eller en dörr är öppen eller stängd. Användaren kan även larmas om något oväntat sker. Sensorn kan kopplas upp till olika smarta hem system och andra uppkopplade prylar i hemmet.
Utöver sensorn utvecklar Sensative tillsammans med fastighetsbolag ett mjukvarusystem för smarta hem. Systemet ska kunna koppla ihop sensorer och uppkopplade prylar från olika tillverkare i samma fastighet. I somras vann Sensative tillsammans med konsultbolaget Osser Brosoft även innovationsupphandlingen LU Lock, som handlar om att utveckla ett nyckelfritt passersystem till Lunds universitet.
Sensative finns på Mobile Heights Center och sysselsätter 14 personer.
– Om jag får gissa friskt är vi cirka 30 om ett halvår. Det är vad jag vill, säger Fredrik Westman.
Nettoomsättningen för 2015 landade på strax över 1 miljon kronor, i år räknar Fredrik Westman med 5-7 miljoner.
Under 2015 fick Sensitive in 68.000 dollar genom gräsrotsfinansiering. Verksamheten har även finansierats med lån från Almi och stöd från Vinnova. Fredrik Westman och Anders Hedberg grundade Sensative 2013 och äger bolaget tillsammans med vd Mats Pettersson och anställda.
Emily Binks