Malmöbaserade IT-bolaget Crunchfish har plockat Vodafone som kund. I Vodefones nya premiummobil finns Crunchfish mjukvara för geststyrning inbyggd.
Funktionen underlättar selfiefotografering.
– Selfietrenden är fortsatt stor i framför allt Asien och alla mobiltillverkare tittar på hur man kan bättra på och underlätta för användarna, inte minst när man vill ha in flera på bilden och behöver stå en bit ifrån kameran, säger Crunchfish vd Joakim Nydemark till Rapidus.
Vodafone är en av världens största och säljer även telefoner försedda med företagets logga, som är utvecklade externt. Hur mycket pengar det handlar om i affären med den brittiska jätten avslöjar inte Joakim Nydemark.
– Intäktsaspekten är naturligtvis viktig för oss, men det strategiska värdet av att en global och välkänd operatör väljer vår lösning är större, säger han.
Crunchfish samarbetar sedan tidigare med bland annat Lenovo som använder Crunchfishs teknologi i läsplattor. Crunchfish omsatte 5 miljoner kronor under förra året och resultatet slutade på -18 miljoner. Bolaget har 18 anställda, de flesta i Malmö.
I Crunchfish ägarlista finns bland andra Mohammed Al-Amoudi. Bolaget ska enligt planen notera sig på First North i slutet av året.
Elin Andersson