Till ett värde av 30 miljoner danska kronor har Femern A/S nu skrivit kontrakt med underentreprenörerna för byggandet av Fehmarntunneln. Nu behövs bara ett tyskt godkännande innan bygget kan börja.
Det innebär att det största byggavtalet i Danmarks historia har tecknats. Tunneln mellan Rødbyhavn och Puttgarden i Tyskland ska bli 18 kilometer lång, och kommer i och med det att bli världens längsta undervattenstunnel.
”Vi är glada över att efter år av förberedelser och upphandlingar nu ha skrivit under på de stora anläggningskontrakten med de vinnande entreprenörerna. Vi kan nu lägga fullt fokus på arbetet med det tyska godkännandet som är en förutsättning för att vi kan börja bygga”, uppger Femern A/S vd, Claus F. Baunkjær, i ett pressmeddelande.
För innan byggandet kan påbörjas så behövs först ett godkännande från Tyskland. Kritik från bland annat miljöorganisationer har påverkat processen som väntas ta ytterligare några år. /Mette Carlbom