Kort sagt: Glöm de praktiska problemen – den psykologiska effekten av att Sverige inför gränskontroller på Öresundsbron är den kraftigaste bredsidan mot visionen av en integrerad region på mycket länge. Inte minst efter en stormig höst där interna stridigheter i Medicon Valley Alliance och Öresundskomiteen kastat mörka skuggor över framtida samarbetsmöjligheter.
Av Erik Olausson, chefredaktör
Veckans snabbanalys från Rapidus skulle egentligen ha handlat om något helt annat. Men på torsdagsmorgonen vaknade 15.000 Öresundspendlare till en situation som inte går att bortse från. För första gången sedan den nordiska passunionen infördes på 1950-talet krävs det i dag pass eller nationellt id-kort för att åka över sundet. Gränspassagen, som knappast går att märka när Öresundstågen susar över högbron och färjorna stävar den korta sträckan mellan Helsingborg och Helsingör, har plötsligt blivit ytterst konkret.
Bland skånska politiker är tongångarna blandade inför det extraordinära tilltaget med gränskontroller. Malmö och Trelleborg, som pressats hårt av flyktingströmmen till och genom kommunerna, har länge efterfrågat åtgärder för att minska tillströmningen av asylsökanden. Andra har varnat för kaos i pendlingstrafiken över sundet om samtliga resenärer ska kontrolleras på väg till och från arbetet.
Intressanta är också de danska reaktionerna. Europas länder tävlar just nu i att skärpa villkoren för asylsökande för att försöka styra flyktingströmmen åt annat håll. Efter beskedet på onsdagskvällen om att Sverige inför gränskontroller haglade kraven från borgerliga partier att Danmark ska göra detsamma. Inte bara från Dansk Folkeparti, som länge haft det på önskelistan, utan även regeringens stödpartier Konservative och Liberal Alliance. Till och med oppositionspartiet Socialdemokraterne säger sig vara redo att backa upp en sådan åtgärd.
Men statsminister Lars Løkke Rasmussen (Venstre) vägrar ge efter. Till Danmarks Radio säger han att han inte ser någon anledning att införa gränskontroller eftersom ”Stefan Löfven har försäkrat mig om att Sverige inte kommer att stänga. Man kan fortfarande komma till Sverige och söka asyl”. Ett mindre uttalat skäl är att det passar regeringen bra att låta flyktingar passera genom landet, snarare än att tvinga dem att söka asyl i Danmark.
Än så länge handlar det bara om en tillfällig åtgärd i tio dagar. Men införandet av passkontroller kommer när Öresundssamarbetet redan är mer pressat än på länge. Omstöpningen av Öresundskomiteen till Greater Copenhagen & Skåne Comittee har utmynnat i en smärtsam såpopera om svårigheterna att komma överens över nationsgränserna. Som en följd har även Medicon Valley Alliances verksamhet skurits ned rejält och ambassadörsprogrammet skrotats. Efter allt bråk om hur regionens ska marknadsföras internationellt riskerar införandet av passkontroller att skjuta hela idén med Greater Copenhagen i sank. Hur trovärdigt är det att marknadsföra Skåne och Själland som en region när det krävs pass för att förflytta sig från ena delen till andra?
Sveriges inrikesminister Anders Ygeman (S) medgav på onsdagens presskonferens att den extraordinära åtgärden kommer innebär problem för de som arbetspendlar över sundet. Och visst finns risken för störningar i tågtrafiken, bilköer vid brofästet eller lång väntan på Helsingörsfärjan. Men den stora effekten är psykologisk. Sedan bron invigdes för 15 år sedan har miljontals skattekronor och otaliga tjänstemannatimmar spenderats på att få myndigheter och medborgare att tänka på Öresundsregionen som just en region och inte delar av två olika länder. Passen i pendlarnas fickor blir en daglig påminnelse om att den visionen ännu är långt ifrån förverkligad.