Malmö Redhawks är redan användare, Helsingborgs IF likaså. Vid IT-bolaget Popas snabbt växande utvecklingsavdelning i Malmö håller en nätbaserad community för sportsupportrar på att ta form.
Hittills har knappt 5.000 personer registrerat sig i communityn där medlemmarna kan diskutera matchresultat, lägga upp egna profiler och bygga nätverk med andra supportrar. Det hela finansieras med annonsintäkter där Popa och idrottsklubben delar lika på intäkterna.
— Målet är att det ska ge klubbarna mer inkomster än de får från att sälja bingolotter, säger Popas styrelseordförande Magnus Wide.
Han har en bakgrund från Malmöbaserade mobilbolaget Aspiro men har också jobbat operativt med ungdomscommunityn Lunarstorm innan han och kollegan Johan Ejermark drog igång Popa 2002. Verksamheten var från början centrerad kring insamling av sportresultat för tidningarnas sportsidor. I dag står dotterbolaget Everysport för de lägre seriernas resultattabeller i 90 procent av Sveriges morgontidningar, uppger Magnus Wide.
Popa har under åren knoppat av ett tiotal dotterbolag som alla sysslar med sportrelaterade nät- och mobiltjänster. Transfera, som startade i våras, fungerar exempelvis som ett nätbaserat annonstorg där serielag och elitmotionärer kan annonsera efter varandra. Största kunderna finns inom dotterbolaget Mobenga som säljer system för vadhållning i realtid via mobilen till bland andra Bet24, Unibet och Expekt.com.
Popa har i dag ett 60-tal medarbetare, huvudsakligen i Stockholm. Malmökontoret öppnade för två år sedan, då med bara Magnus Wide, men fick snart ansvar för all teknikutveckling åt Popas övriga dotterbolag. Senaste året har personalstyrkan vuxit från fyra till elva personer.
Av Erik Olausson