Den sämre konjunkturen slår mot svensk-danska Cellpoint. För några veckor sedan tvingades elektronikföretaget avblåsa en bred nyemission. En extrainsatt stämma ska nu besluta att rikta emissionen till utvalda investerare istället.
Förlusttyngda Cellpoint är i stort behov av pengar. Efter tredje kvartalet fanns drygt fem miljoner kronor kvar i kassan. Försäljningen har gått sämre än väntat, bland annat på grund av försenad produktion vilket delvis beror på dålig likviditet.
Cellpoint säljer bland annat den trådlösa mobilöronsnäckan Flamingo. Ordförande är den kände danske IT-entreprenören Michael Mathiesen. Planen var att i november stänga en emission värd drygt tjugo miljoner svenska kronor. Men den sköts upp, och nu uppger bolagets VD Katarina Henriksson att den görs om till en riktad emission till gamla och nya ägare. Totalt ska femton miljoner resas.
— Det är svårt att få folk att investera i dag, säger Katarina Henriksson.
Trots den skrala ekonomin har Cellpoint fortsatt att köpa upp företag. Senast i raden är spanska SouthWing som jobbar med bluetooth-headset. Med tjugo anställda är SouthWing inte lönsamt, men förhoppningen står till att de nya försäljningskanaler som förvärvet innebär ska lyfta Cellpoint till vinst under 2009.
Årets nio första månader omsatte Cellpoint tre miljoner kronor, jämfört med drygt sju miljoner samma tid i fjol. Förlusten efter finansiella poster steg till 23,7 miljoner, från 18,4 miljoner förra året. Bolaget är noterat på Aktietorget.
Förvärvet av SouthWing ska bekräftas slutligt senare i december. Affären betalas med sju miljoner Cellpoint-aktier, totalt värda drygt sexton miljoner kronor. Cellpoint sysselsätter cirka 25 personer. Företagsledningen planerar för en notering på brittiska AIM-börsen under 2009. I november fick bolaget också ett lån på två miljoner euro från en dansk affärsman, vilket kan omvandlas till aktier.
Av Kristian Svensson