Med siktet inställt på nya affärsidéer genomförs projektet Creative Future Business (CFB) med ett antal företag och personer i Kristianstad. Tidigare har ett 60-tal personer runt om i Sverige gått igenom processen CFB, men det här är första gången den riktas in på just Kristianstadsföretag.
Tanken är att hjälpa företag och personer att vidareutveckla och komma på nya affärsidéer. Det är företagsparken Krinova i Kristianstad som sedan i somras kör CFB med lokal inriktning.
Personer från olika branscher blandas i grupperna för att locka till nya tankegångar och kontakter. Träffarna har olika fokusområden: marknaden och konsumenterna, förpackningskoncept, finansiering och samarbetsformer.
— Deltagarna kan antingen vara med för att utvecklas som personer, eller för att utveckla sin affärsidé, säger Christina Skjöldebrand som är utvecklingsledare för Kristianstads livsmedelsarena på Krinova.
CFB-konceptet bygger på att deltagarna i gruppen delar med sig av idéer och förslag, och att de hjälps åt. Programmet pågår under åtta månader och under den tiden har deltagarna full tillgång till de coacher och ledare som jobbar med gruppen.
I den grupp som nu genomgår CFB finns bland andra en person som jobbar i flygbranschen, en handbollsspelare, en chef från ett värmedistributionsbolag och en person som jobbar med ekologiska kläder.
— Det är inte omöjligt att den här grupprocessen kommer att leda till att jag själv startar ett eget företag vid sidan om för att kunna omsätta mina kunskaper om hur man kan kommersialisera praktiska innovationer, säger deltagaren Kimmo Rumpunen som jobbar som utvecklingsledare på Sveriges lantbruksuniversitets anläggning på Balsgård.
Av Wivan-Kristina Sandberg