… som tog hem tre priser på Mobile Marketing Awards i San Diego, bland annat för en varumärkeskampanj för Absolut Vodka som innebär att användaren får tusen drinkrecept i sin mobiltelefon.
Hur fungerar det?
— Kampanjen är gjord tillsammans med reklambyrån Great Works i Stockholm. Vi står bakom mjukvaran som installeras på telefonen. Du kan titta efter vad som finns i barskåpet hemma, baserat på ingredienserna du anger genereras en lista på drinkarna som kan blandas.
Hur många har laddat ner applikationen?
— Den har primärt kommunicerats genom medlemscommunityn Absolut Access. Jag kan inte säga exakt hur många som laddat ner den, men det är över 50.000 personer.
Bland Golden Gekkos grundare finns ett antal skåningar, Jimmy Nordbeck är själv från Helsingborg. Hur stort är bolaget i dag?
— Vi startade 2005 och har nu huvudkontor i Barcelona. Bolaget är 25 man varav två ambulerar från Sverige. Vi har ett kontor i Helsingborg, men överväger att flytta det till Stockholm. Vi omsätter knappt en miljon kronor per man och har varit kassaflödespositiva i princip hela tiden. I september i fjol tog vi in riskkapital för att kunna växa.
Vilka stod bakom riskkapitalet?
— Active Capital Partners i Barcelona, som i sin tur har en fond bakom sig där åtta av de tjugo rikaste familjerna i Spanien investerat.
Hur viktig blir marknadsföring i mobilen i framtiden?
— När mobiltillverkarna hittat ett bättre användargränssnitt, som iPhone, och operatörerna infört flat rate för datatrafik är jag helt säker på att mobil marknadsföring kommer att bli en lika naturlig kommunikationskanal för varumärke som tv och webb är i dag. Dessutom är mobilen den enda kanal du alltid bär med dig. Nu gäller det för de duktiga byråerna att hålla ögonen öppna på mobil marknadsföring. Även om det stora genomslaget kommer om först ett år, är det nu man måste lära sig kommunicera via mobiler.
Av Kristian Svensson