Torsdagens snabbanalys om gräsrotsfinansiering väckte känslor. Klicka här för att läsa den i sin helhet. I dag publicerar vi en replik från Emma Estborn, affärs- och utvecklingsansvarig på klusterorganisationen Media Evolution:
Vad bra att du uppmärksammar utvecklingen inom den kreativa och digitala sektorn, och hur detta påverkar utvecklingen i många fler branscher. Tonen i din krönika säger dock en hel del om din inställning, och ger en bild av de kreativa och digitala näringarna som något som är mindre riktigt och viktigt än traditionellt näringsliv.
Intressant nog så lovordar du en metodik och ett verktyg som tydligt kommer ifrån och har utvecklats av de kreativa och digitala branscherna. Samtidigt uttrycker du att detta inte varit eller är värt något i sig. Förrän nu, då det börjar användas av mer traditionella sektorer i samhället.
Det tycker jag uttrycker en arrogans och okunskap om branscher som tydligtvis driver en utveckling som skapar och möjliggör tillväxt, inte bara inom den egna sektorn. Men jag väljer att tolka detta från den ljusa sidan; att du ger ett gott exempel på hur digitaliseringen påverkar alla branscher. Den kreativa sektorn är först ut, men på sikt behöver alla branscher ställa om och hitta nya sätt att arbeta på för att möta de förändringar som det digitala skiftet i samhället medför. Ett faktum som många är överens om och bland andra Swedbanks chefsekonom Anna Fällender gett uttryck för. Då är det såklart både meningsfullt och värdefullt att denna utveckling både drivs och möjliggörs av de kreativa näringarna. Och att de fungerar tillväxtskapande för näringslivet och samhället i stort.
Rapidus svarar:
Vår avsikt med analysen var inte att avfärda de kreativa näringarnas betydelse för samhället utan att belysa hur gräsrotsfinansiering blivit en kraft att räkna med även för entreprenörer inom de branscher Rapidus främst bevakar – IT, telekom och life science. Givetvis finns det gott om professionella kulturprojekt som fått stöd genom gräsrotsfinansiering, de mer plojaktiga exempel som nämns i analysen är dock medvetet valda för att illustrera trenden att gräsrotsfinansiering − som tidigare främst nyttjats av glada amatörer − börjat spela en roll rent affärsmässigt även för teknikbolag.
Erik Olausson, chefredaktör