tisdag 25 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Statliga pengar till digitala reklamskyltar i Malmö

Medie- och kommunikationsföretaget Crowd i Malmö får nästan 400.000 kronor i statligt utvecklingsbidrag för att utveckla sin teknik för digital utomhusreklam.

Pengarna kommer från Nuteks produktutvecklingsprogram som i Skåne kallas PUSS (Produktutveckling i skånska småföretag). Syftet med programmet är att företag ska få hjälp att finansiera tjänster de behöver köpa in för att kunna utveckla en vara eller en tjänst.

I Crowds fall kommer bidraget gå till att ta fram prototyper till deras lösning för utomhusreklam, Targeted Mobile Displays (TMD).

— Vi ska ta fram en första prototyp som vi kan ha med på möten och visa hur vår utomhuslösning ska fungera. Men den största delen av pengarna ska gå till att ta fram en andra prototyp som ska kunna skickas till en fabrik för att sedan gå i produktion, säger VD Daniel Melkersson.

TMD går ut på att dagens utomhusreklam i form av exempelvis affischer och plastskyltar ersätts av digitala skyltar som kan ändra budskap efter behov. Ett exempel är skyltarna som finns på många taxibilar.

— Om taxin åker in i vissa zoner kan vi ändra budskapet automatiskt med GPS-teknik. En annan funktion vi bygger in är realtidsuppdatering, som exempelvis kan användas för att göra reklam för en ny TV-serie som ska börja sändas klockan 21 – då kan skyltarna ändras ett par timmar innan, säger Daniel Melkersson.

PUSS-bidraget täcker halva bolagets kostnad för externa tjänster, upp till den summa som beviljats. Totalt har 5,3 miljoner kronor fördelats i Skåne under året. Det är representanter från Region Skåne, ik2, Almi och Innovationsbron som sitter med i gruppen som tar ställning till de ansökningar som kommer in och sedan fördelar pengarna.

Crowd som startades 2003 har fem anställda varav tre sitter på Minc i Malmö och två säljare finns i Stockholm. Senaste räkenskapsåret, som slutade i augusti, omsatte bolaget strax under tre miljoner kronor. I år hoppas firman på en dubblering. Bland kunderna finns Telia, SJ, Bonnier, Aftonbladet, Sony Ericsson, Ciba Vision, SF och Pepsi.

Av Wivan-Kristina Sandberg

Medie- och kommunikationsföretaget Crowd i Malmö får nästan 400.000 kronor i statligt utvecklingsbidrag för att utveckla sin teknik för digital […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Ensam fönsterputsare – nu 140 anställda

    Daniel Telford tog sin pappas firma från en lokal fönsterputsare till en ledande aktör i södra och västra Sverige. Nu är siktet inställt på huvudstaden.

  • Game Habitat flyttar in på Minc

    Lokalerna vid Södertull blev för dyra för Game Habitat efter medlemsbortfall. Nu blir spelutvecklingshubben inneboende och flyttar i vår in till startuphuset Minc.

  • Revansch för Aegirbios ägare

    Det blev en raketöppning i fredags när det brittiska AI-bolaget Subgen AI började handlas på First North. Vinnarna är aktieägarna i det tidigare Lundabolaget Magnasense – före detta skandalomsusade Aegirbio.