fredag 20 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Hårt tryck på datorspelsutbildningar i Öresundsregionen

Medan klassiska civilingenjörsutbildningar dras med sviktande söktryck har den nya Malmöbaserade KY-utbildningen i spelutveckling 90 sökande till 40 platser. På båda sidor Sundet ökar intresset för utbildningar i programmering, design och produktion av datorspel, såväl från studenter som från spelbolagen själva.

— Det är bra tryck med tanke på att det är första året vi kör utbildningen. Nästa gång tror jag ännu fler söker, säger Ann-Sofie Sydow, ansvarig för nystartade KY-utbildningen Game Academy Malmö.

Malmöbolaget Massive Entertainment är djupt involverat i utbildningen, bland annat som del av Game Academys ledningsgrupp. Niklas Hansson, huvudlärare i programmering, har dessutom ett förflutet som utvecklare på Massive.

Den 2,5 år långa utbildningen motsvarar School of Future Entertainment i Karlshamn, men blir den första i sitt slag i Öresundsregionen. Danmark har sedan 2005 istället Det Danske Akademi For Digital Interaktiv Underhållning, DADIU, ett samarbete mellan ett tiotal universitet, däribland Danmarks Designskole, Danmarks Tekniske Universitet och Köpehamns Universitet. Efter tre års utbildning i till exempel programmering, design eller regi vid sina ordinarie universitet bygger studenterna på med två års utbildning inom DADIU där de med jämna mellanrum träffas för att i mindre grupper utveckla datorspel från idé till färdig produkt.

Programmet har plats för drygt nya 70 studenter per år, men det är långt ifrån tillräckligt i längden, menar akademiledare Gunnar Wille.

— Med tiden är ambitionen att öka programmet rejält. Det kommer också behövas med tanke på utvecklingen av spelbolag i vår region, säger han.

Samtidigt rycker planerna på Det Interaktive Hus, ett nytt Köpenhamnsbaserat center för animation och datorspelsutveckling, allt närmare. 1.000-2.000 kvadratmeter ska inte bara ge plats åt DADIU:s verksamhet utan även en ny inkubator helt fokuserad på spelföretag. Ett brett konsortium med bland annat Den Danske Filmskole, branschorganisationen Producentforeningen och spelutvecklingsbolagen IO Interactive och Guppyworks har de senaste åren skjutit till cirka två miljoner danska kronor för att utreda och planera huset.

Men för att det ska bli verklighet fattas fortfarande 45-50 miljoner kronor i finansiering. Klaus Hansen, kanslichef för Producentforeningen, hoppas på besked innan januari nästa år.

— Vi har fått stor politisk uppbackning för projektet såväl från regionalt håll som från Folketinget. Nu väntar vi bara på att få ekonomiskt stöd också, säger han.

Av Erik Olausson

Medan klassiska civilingenjörsutbildningar dras med sviktande söktryck har den nya Malmöbaserade KY-utbildningen i spelutveckling 90 sökande till 40 platser. På […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Glad midsommar!

    Kära Rapidusläsare, ett nytt ”läsår” har gått och vi på redaktionen trappar ned tempot i några veckor. Vi tittar tillbaka på ett intensivt år med många nyheter och event.

  • Snattarhaffaren

    Prevent AI, tidigare Infra Motion Labs, utvecklar ett AI-system som upptäcker snattare i butikers övervakningskameror. För två år sedan deltog grundarna i Lejonkulan, då var de i gång med beta-versionen och hade högt uppsatta mål. Hur gick det sedan?