Det Helsingborgsbaserade e-handelsbolaget Incordia letar ny VD. Detta sedan det står klart att tidigare VD:n Jörgen Bertilsson inte kommer tillbaka till sin tjänst.
Jörgen Bertilsson har sedan december förra året varit tjänstledig från chefsposten på grund av sjukdom. Under tiden har Ulf Ståhl, som några månader tidigare rekryterades från Ideonbolaget Apptus till ny marknadschef och vice VD, gått in som tillförordnad VD. Han kommer nu att gå tillbaka till sin ursprungliga post, uppger Incordias styrelseordförande Lennart Pihl.
— Ulf Ståhls kompetens ligger framförallt inom marknadsstrategi, det var därför han en gång rekryterades, säger Lennart Pihl.
De senaste åren har Incordia, som utvecklar kompletta e-handelslösningar för kunder som CDON, Micro Bildelar och Tele2, dubblat omsättningen år från år. Det brutna räkenskapsåret juni 2006-juni 2007 omsatte bolaget 21 miljoner kronor, med en blygsam vinst på 730.000 kronor. Nuvarande räkenskapsår är förlängt till årsskiftet och Ulf Ståhl vill inte ge någon prognos för vad omsättningen slutar på.
— Men finanskrisen behöver inte vara något negativt för oss. Är det ont om pengar kan butikskedjorna välja att satsa på e-handel istället för att bygga nya dyra butiker, säger han.
Bolaget har i dag 65 anställda mot 28 i början av sommaren 2007. Huvudkontoret finns i Helsingborg, men bolaget har även ett försäljningskontor i Stockholm och en utvecklingsavdelning i ukrainska Lviv.
Incordia samarbetar med en rad lokala partners. Bland annat finns såväl Apptus sökmotorsteknik som Malmöbolaget Avail Intelligences algoritm för att generera nya köptips inbyggda i Incordias e-handelssystem.
Av Erik Olausson