måndag 17 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

En ny normalnivå för Sony Mobile

mini_erikKort sagt: Att Sony i slutet av juli skrev ned försäljningsprognosen ytterligare för mobildivisionen betyder inte nödvändigtvis att försöken att vända Sony Mobiles förslustsiffror kommer slå slint. Men det blir allt tydligare att Sony spelat ut sin roll som Lunds största arbetsgivare bland teknikbolagen.

Av Erik Olausson, chefredaktör

Så sent som i april räknade Sony med att sälja 30 miljoner mobiler under året, redan det en minskning med en fjärdedel jämfört med 2014. Nu ser det bara ut att bli 27 miljoner och i kvartalsrapporten skriver bolaget upp den beräknade förlusten för mobildivisionen till motsvarande fyra miljarder kronor.

Det är tydligt att Sony är pressat att vända utvecklingen och vid presentationen av rapporten hamrade finanschefen Kenichiro Yoshida in den nya strategin för Sony Mobile: att sluta jaga försäljningsvolym och enbart satsa på de lönsammaste modellerna. Konkurrensen inom låg- och mellanprissegmentet från bland annat kinesiska tillvkerare har blivit för tuff.

Som en parallell lyfter ledningen fram Sonys tillverkning av TV-apparater, som för några år sedan tyngdes av återkommande förluster. 2011 byttes ledningen ut och sortimentet halverades så att enbart de mest avancerade modellerna, med högst vinstmarginal, blev kvar. Tre år senare visar TV-tillverkningen åter vinst.

Men lönsamheten kom inte enbart på bekostnad av marknadsandelar, TV-divisionen genomgick även hårda sparprogram med tusentals uppsagda – på samma sätt som Sony Mobile nu bantas världen över.

När neddragningarna är klara nästa vår kommer cirka 1.200 arbeta kvar för Sony i Lund, vilket kan jämföras med runt 4.000 när konjunkturen var som hetast 2008. Som Rapidus rapporterade i veckan har bolaget nu bestämt sig för att helt överge Greenland, det hus i nordöstra Lund som byggdes speciellt för mobiljätten när personalstyrkan bara växte i slutet av 1990-talet.

För TV-divisionen slutade svältkuren med att verksamheten lyftes över i ett självständigt dotterbolag och det har spekulerats i om Sony skulle göra något liknande med mobilutvecklingen eller till och med sälja av hela verksamheten. Mot det talar att den trådlösa kommunikationsteknik som Sony Mobile utveckar blir allt viktigare även för hemelektroniken i Sonys andra divisioner. Samtidigt dyker det upp helt nya användningsområden långt bortom mobiltelefonen du har i fickan.

Det senaste exemplet är Aerosense, ett planerat joint venture-bolag som Sony Mobile annonserade i somras tillsammans med japanska robottillverkaren ZMP. Målet är att bygga och hyra ut drönare för flygfotografering och övervakning från luften till civila ändamål.

ZMP står för autonomin, navigationen och robottekniken. Det Sony Mobile bidrar med är framförallt de marknadsledande bildsensorer som bolaget bland annat säljer till Apples och Samsungs mobiltillverkning. Men Sony Mobile står även för kommunikationstekniken och drönarens uppkoppling mot internet, ett fokusområde för verksamheten som är kvar i Lund.

2016 ska drönarna vara i luften och även om det är svårt att se att det ska bli någon gigantisk affär för elektronikjätten lovar Sony Mobile-chefen Hiroki Totoki fler inbrytningsförsök på nya marknader framöver. Det är också spännande att se vad Lundaenheten, där platschefen Pär Thuresson nu tagit över som vd, kan åstadkomma inom området wearables, uppkopplad elektronik som du bär på kroppen.

Det är kort sagt inte alls otänkbart att Sony lyckas vända sin blödande mobildivision till vinst igen. Men med den fastlagda strategin innebär det lönsamhet i en betydligt snävare kostym än under glansdagarna. Det som just nu känns som en bottennotering för Sonys närvaro i Lund är snarare ett nytt normalläge och för Skåne gäller det att vänja sig vid att den lokala mobiljätten blivit rejält mycket mindre.

Kort sagt: Att Sony i slutet av juli skrev ned försäljningsprognosen ytterligare för mobildivisionen betyder inte nödvändigtvis att försöken att […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Lund tog hem allt i årets 34-topp

    Det var fullpackat i salen när Rapidus 34:or hyllades och årets topp fem skulle utses. I år var det Lundabolag för hela slanten. Här är årets topp fem.

  • Åh vilket party

    Hundratalet unga entreprenörer och investerare kom till Rapidus 34-gala för att knyta nya kontakter och fira vinnarna av en topp fem-placering. Här är bilderna från kvällen.

  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.


  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.

  • Vd-byte på Lime

    Det vankas vd-byte på Lime Technologies när Nils Olsson slutar efter nästan 20 år i bolaget. — Det är helt odramatiskt, säger Nils Olsson till Rapidus.

  • Amerikansk jätte förvärvar Eletive

    Rapidus kan i dag avslöja att amerikanska riskkapitaljätten Accell-KKR köper en majoritet i Eletive. Här är de skånska investerarna som gör en lyckad exit. 

  • Han lämnar efter 25 år

    Addpro-grundaren Nicklas Persson lämnar nordiska IT-jätten Itm8 som bolaget numera ingår i. För Rapidus berättar han varför och vad han ska göra härnäst.

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.