torsdag 30 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Kinesiskt avtal öppnar stängd marknad för Beepsend

Runt 150 miljoner automatgenererade sms skickas varje månad ut med Beepsends teknik. Ett avtal med en kinesisk mobiloperatör öppnar en ny marknad med drygt en miljard konsumenter för Malmöbolaget.

Det är lättnader i restriktionerna från de kinesiska myndigheterna som möjliggjort avtalet med den kinesiska operatören. Enligt försäljningschefen Fredrik Knutsson är Beepsend den första europeiska aktören inom bolagets nisch som fått in en fot på den kinesiska markaden. Som främsta målgrupp ser han internationella storföretag som vill skicka automatgenererade sms till Kina om exempelvis hotellbokningar eller orderbekräftelse från köp på nätet.

Fredrik Knutsson− Det här kommer även att underlätta våra kontakter med kinesiska företag som vill skicka ut sms utanför Kina säger Fredrik Knutsson till Rapidus.

Parallellt har Beepsend ingått ett liknande avtal i Burma, även det en marknad som är hårt reglerad av regimen och tidigare har varit hermetiskt tillsluten. Där är första affären redan på plats, då IP-telefonibolaget Viber ska använda Beepsends teknik för att skicka verifikationskoder via sms till Burmesiska användare.

Beepsend har i dag 35 anställda, varav ett 30-tal i Malmö och resten i Spanien och Polen. Bolaget omsatte 110 miljoner kronor med ett rörelseresultat på nio miljoner i det senaste bokslutet, som sträcker sig till augusti 2013. I kundlistan syns bland andra Scandic, som skickar ut bokningsbekräftelse via sms, och AstraZeneca, som använder tekniken i sin internkommunikation. Bland Beepsends ägare finns Rosengård Invest, Tibia konsult och byggentreprenören Percy Nilsson.

Beepsends största konkurrenter är i dag amerikanska Nexmo och Twilio. På hemmaplan finns även mindre uppstickare, däribland danska elvamannabolaget Cool Group som just köpts upp av norska konkurrenten Link Mobility för 75 miljoner danska kronor.

Erik Olausson

Runt 150 miljoner automatgenererade sms skickas varje månad ut med Beepsends teknik. Ett avtal med en kinesisk mobiloperatör öppnar en […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Alfa Laval trefaldigar innovation i Lund

    Först var det Tetra Pak med innovationscentret Biotech Heights. Nu investerar Alfa Laval i ytterligare ett i Lund. Rapidus var på plats när det ceremoniella första spadtaget togs på onsdagen.

  • Lämnade tv-jobbet för mammaträning

    Gravida vet inte alltid hur eller vad de får träna under graviditeten. Det tog tv-reportern Isabella Boltenstern fasta på och startade appen Mammaträning som guidar svenska kvinnor både före och efter att de föder barn. Nu ska appen ut i världen.

  • ”Ännu ett skitkvartal”

    ”Det känns som att jag skrivit samma vd-ord flera kvartal i rad nu, att nu är det dåligt men snart blir det bätrre”. Det säger Oscar Ahlgren, vd för finansrådgivaren Västra Hamnen Corporate Finance. Vändningen låter helt enkelt dröja på sig.


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Telavox köper konkurrenter för 100 miljoner kronor 

    Skånska miljardbolaget Telavox köper konkurrenter i Sverige och Danmark, som ska integrera Malmöbolagets ”AI-receptionist” i sina verksamheter. Samtidig avslöjar vd Viktor Karlsson att Telavox kan gå till börsen. 

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.