Lundabolaget Perspektiv Bredband behöver fokusera mindre på teknik och mer på sälj och marknad. Därför byter nu styrelsen ut VD:n Fredrik Winbladh mot Fredrik Forssell, marknadsdirektör på börsnoterade Doro.
Chefsbytet sker i början av nästa år. Fredrik Forssell har tidigare arbetat på Anoto, men också som konsult med varumärkena Findus och Zoégas.
— För att driva företaget till nästa nivå behöver vi förändring på VD-posten. Vi står i begrepp att gå från ett teknikorienterat företag till ett mer kund- och marknadsorienterat. Fredrik Forssell har jobbat mycket med konsumentmarknadsföring, en kompetens vi saknat, säger styrelseordförande Mikael Paulsson.
Samtidigt anställs Pia Thomsen som ny kundservicechef och vice VD. Hon har tidigare jobbat med bredband på Utfors och Telenor.
Perspektiv Bredband håller på att stänga räkenskapsåret som slutade i juni. Omsättningen uppgick till knappt 50 miljoner kronor, med en vinst på nedersta raden, uppger Mikael Paulsson. I dag har drygt 20.000 hushåll i Skåne och Danmark bolaget som internetleverantör. Planen är att växa aggressivt i Danmark framöver. Förhoppningen är upp mot 30.000 kunder totalt om ett år.
— Den stora marknaden för oss är Storköpenhamn. Där finns ett antal hundratusen hushåll vi byggt upp en infrastruktur till. Nu ska vi svänga fokus från investering i infrastruktur till investeringar i marknadsföring, säger Mikael Paulsson.
Bolaget startades 2002 och har 25 anställda på Ideon i Lund. Största ägare är Perspektivgruppen, som består av ett antal skånska privatpersoner. Företagets nätverk finns bland annat i Malmö, Lund och Veberöd.
Av Kristian Svensson