torsdag 19 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Mediekändis med passion för tv, Österlen och business

Hon funderar på att tatuera in familjens adelsvapen på högra överarmen, mest som en protest. Den planerade tv-serien där människor ska jämföras med bergsgorillor i Uganda får henne att flina nöjt. Och passionen för business går inte att ta miste på i hennes nya tidningsprojekt.

Läs ett snabbt referat av frukostmötet med Anna Carrfors Bråkenhielm. Se också mingelbilder från morgonens träff.


Hon förändrade svenska folkets hemmavanor. Hon ser ingenting annat än målet. Hon är också en ”doer” och pratar alltid i telefon – stackars hennes barn!

Så presenterades tisdagens gäst Anna Carrfors Bråkenhielm av Jan Wifstrand på Rapidus frukostmöte på Minc i Malmö.

Själv undrade Anna Bråkenhielm vem som sagt det sista – att hon alltid pratar i telefon och att det därför är synd om hennes barn. Men Jan Wifstrand vägrar avslöja sin källa förrän intervjun är slut.


Drygt 130 personer slöt upp till Rapidus frukostmöte.

— Vet du varför jag har lite smutsiga skor idag? Undrar Jan Wifstrand.

Han berättar att han haft ett frukostmöte med hästarna i stallet hemma och kommer in på Anna Carrfors Bråkenhielms intresse för hästar och ridning. Hon är mer intresserad av dressyr än hoppning och att det skulle vara tuffare och mindre tantigt att ägna sig åt hoppning avfärdar hon snabbt.

— Dressyr är mycket mycket svårare än hoppning.

Därmed har hon tydligt talat om att hon inte väljer något för att det är den enkla vägen och att det är annat som driver henne framåt.

Hon är klädd i bruna läderstövlar, grå jeans och svart blus. Innan intervjun kikar hon på gästerna och väntar vid scenen med en kopp kaffe i handen. Hon har kört tidigt från gården i Glimminge på Österlen till Malmö för att komma i tid till Rapidus frukostmöte denna tisdagsmorgon.


I lokalen har drygt 130 personer samlats för att höra mer om hennes karriär, passionen för jobb, uppväxten i Småland och anknytningen till Österlen.

Anna Carrfors Bråkenhielm är kvinnan som jobbat i produktionsbolag som Strix Television, det egna företaget Silverback och nu senast startat affärstidningen Passion for Business som vänder sig till kvinnor i karriären.

Efter att ha lusläst de två första numren undrar Jan Wifstrand om det verkligen är en affärstidning eller snarare ett modemagasin.

— Kvinnor läser inte på samma sätt som många män gör – med särskilda tidningar för fiske, bilar eller datorer. I Passion for Business hänger allt ihop och mixas med vartannat, säger Anna.


— Här handlar det om modet som passar på jobbet, vi förklarar hur man kan översätta det tokiga modet till kläder på arbetet. Vi förklarar hur man som kvinna kan tänka när man kommer in på ett affärshotell i Bryssel och vilka hotell man ska välja och ger mystips. Det är lite guld-tänk, inte bara rent business. Tidningen ska kunna bli ett verktyg och läsaren ska få aha-upplevelser och ha nytta av den här tidningen.

Och att tidningen är viktig för henne syns och hörs tydligt när hon berättar om arbetet med den.

— Det här är en hjärtesak för mig. Sådant som gör att kvinnor inte når ända upp till toppen. Det är inte bara kvinnornas fel att det är så. Det ses inte som ”fint” som kvinna och mamma att vara passionerad för sin yrkesroll.

När samtalet kommer in på varför flera ur ledningen för den nystartade tidningen hoppat av sina jobb redan innan tredje numret kommit ut, förklarar Anna Carrfors Bråkenhielm historierna som ligger bakom medarbetarnas beslut. Och att hon står utan rätt personer på vissa poster tycks hon inte särskilt orolig för nu.

Hon säger sig vara beredd att satsa några miljoner på projektet Passion for Business.

— Pengarna går fort i ett tidningsprojekt. Förut kunde jag samordna administrationen med mitt andra bolag Silverback, men nu blir det lite mer kostsamt för Passion. Men jag ser på siffrorna att vi säljer väldigt bra – både prenumerationer, lösnummer och annonser, men det är svårt att få det att gå ihop i början av ett tidningsprojekt, konstaterar hon.

Anna Carrfors Bråkenhielm har gjort sig känd för att ha jobbat med olika större tv-produktioner de senaste åren. Baren, Robinson och tv-stjärnan är bara några av de programidéer hon stått bakom och sålt in till tv-kanaler i både Sverige och andra länder. Vissa av programmen har varit mycket populära bland tittarna, som Baren, medan serien tv-stjärnan i SVT inte var lika framgångsrik.

— Det var inte så lyckat. Det var mycket programledare och väldigt lite program, konstaterar Anna Carrfors Bråkenhielm.


Agneta Lindroth från Sydsvenska industri- och handelskammaren
minglade med Sparbanken Finns vice VD Anders Österberg.

På Annas tv-agenda framåt finns flera lite galna och annorlunda idéer och förslag. Exempelvis tv-serien som de gjort ett pilotavsnitt av som går ut på att samla några judar, muslimer och katoliker som ska samsas i ett kök och driva en cateringfirma tillsammans. För Anna Carras Bråkenhielm är det en utmärkt programidé.

— Vi kör ett microperspektiv av världen i ett kök. Det är faktiskt väldigt intressant att se de här personerna försöka samarbeta.


Anna Stenkil på fastighetsbolaget Wihlborgs och Johnny Stamming
från Stamming & co.

Pilotavsnittet visades på en tv-gala i Cannes förra året och var tänkt för att skapa debatt. Tv-kanaler i några länder har också köpt optioner till serien. Närmast till hands är ett tv-projekt som Anna Carrfors Bråkenhielm ska vara med och göra i Uganda. De har fått lov att filma bergsgorillor och ska följa dem under en tid. Samtidigt ska en grupp människor släppas av och gå gorillorna till mötes och filmas under tiden. Vad som händer i ap-gruppen och människogruppen kommer att speglas och jämföras i serien.

År 2000 köpte Anna och hennes man en avstyckad gård i Glimminge på Österlen där de spenderar somrar, helger och ledigheter. Och det är på tal om gården som hon fäller kommentaren som får många i publiken att hoppa till:

— Österlen är en perfekt blandning av Stockholm och Småland.

Jan Wifstrand tar sig för hjärtat och himlar med ögonen.

— Jag menar kulturmässigt. Om jag köper ett hus i Småland kan jag inte gå ut och äta på krogen, man får köra tre mil om man blir sugen på snus – allt är stillastående. I Stockholm är det för mycket av det mesta, tycker vi som kommer från landet. Men på Österlen kan jag träffa mediefolket på Konsum om jag vill det, jag kan gå på yoga, åka och äta på Brummers krog eller bara sitta och ta det lugnt på gården.

Åhörarna tycks slappna av och bättre förstå hur hon tänker även om liknelsen med Småland och Stockholm tycks sticka i mångas ögon när det handlar om Österlen.


Christer Cronholm från Cronholm Kommersiella och Rickard Nilsson
på Malmöbolaget Skogskupan.

Avslutningsvis tar Jan Wifstrand fram den present som Rapidus vill ge Anna Carrfors Bråkenhielm som tack. Det är ett förslag på vad nästa nummer av Passion for business kan innehålla. På en specialdesignad förstasida till tidningen föreslås rubriken: Unik lista – näringslivets 199 Bråkigaste kvinnor

— Ja! Den kommer med i nästa nummer! konstaterar Anna Carrfors Bråkenhielm spontant.

Rubriken som utlovar listan ”25 mesiga toppmän du kan köra över” får henne att gå igång ordentligt.

— Ja! Den är så bra!


Text: Wivan-Kristina Sandberg

Foto: Emma Svensson

Hon funderar på att tatuera in familjens adelsvapen på högra överarmen, mest som en protest. Den planerade tv-serien där människor […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Glad midsommar!

    Kära Rapidusläsare, ett nytt ”läsår” har gått och vi på redaktionen trappar ned tempot i några veckor. Vi tittar tillbaka på ett intensivt år med många nyheter och event.

  • Snattarhaffaren

    Prevent AI, tidigare Infra Motion Labs, utvecklar ett AI-system som upptäcker snattare i butikers övervakningskameror. För två år sedan deltog grundarna i Lejonkulan, då var de i gång med beta-versionen och hade högt uppsatta mål. Hur gick det sedan?