Med efternamnet Wolf och chefstiteln på en av de ofta utskällda storbankerna ligger fabeln om den ”stora stygga vargen” nära till hands. Men den billiga poängen slår fel, som ledare har Michael Wolf snarare rykte om sig att vara den hyggliga killen som kan arbeta med vem som helst. Och för bankens del är det främst yttre omständigheter som gett det dåliga ryktet, menar Michael Wolf när Jan Wifstrand intervjuar honom på Rapidus fullsatta frukostmöte hos EY.
− Tonen sattes under finanskrisen när det började svaja i Baltikum och Anders Borg gick ut och sa att bankerna klantat till det. Den bilden är svår att ändra på. I Baltikum har vi i dag en kundnöjdhet på 80 procent. Men här i Sverige där vi klarade oss från en kris har vi problem med kundnöjdheten, säger han.
Swedbank är till skillnad mot de tre andra storbankerna sprungen ur den gräsrotspräglade sparbanksrörelsen. En av Michael Wolfs första åtgärder när han tog över som vd 2009 var att flytta huvudkontoret från Stureplan i centrala Stockholm till ett nybygge i relativt undanskymda Sundbyberg.
− Jag ville hitta tillbaka till bankens DNA. Det finns en stor tyst kunskap hos folk som inte går att googla sig till och som du bara kan dra nytta av i organisationen om du skapar möjligheter rent ytmässigt för att mötas. Det första som hände i det nya kontoret var att folk började hälsa på varandra, det var som på landet, säger Michael Wolf.
Ett annat tilltag som får Swedbank att stå ut är kuppen att köpa namnrättigheterna till den nya fotbollsarenan i Solna och se ge bort dem till den ideella organisationen Friends. Men också satsningen Unga Jobb, där Swedbank själv och en rad av deras företagskunder skakat fram praktikplatser åt tusentals arbetslösa ungdomar. Michael Wolf menar att näringslivet och det övriga civilsamhället överlag spelar en alldeles för undanskymd roll när det gäller att lösa sociala utmaningar.
− Den svenska välfärdsmodellen har sjukt mycket fördelar men den har också gjort civilsamhället passivt och till ett särintresse. Jag vill ändra på den logiken, inte minst för att klara kompetensförsörjningen. Vi på banken tog emot 1.000 ungdomar utan många rader på cv:t som praktikanter. De hade aldrig fått jobb via en normal rekryteringsprocess. Men vi anställda 400 av dem eftersom de under fyra månader hos oss visade en energi och attityd som gjorde dem anställningsbara.
Den historiska minusräntan har kastat om spelplanen för bankerna. Michael Wolf är en av dem som stuckit ut hakan längst när det handlar om förslag på amorteringskrav. Dagens låga ränta ger inte bara risk för uppblåsta bostadspriser, det är i längden till nackdel för exportföretagen, menar han.
− När vi hade en stark krona, då lärde sig exportindustrin att konkurrera på lika villkor. Vi blev starkare som industriland. Dagens valutavinster är bara luft en vacker dag kommer de försvinna. Det är otroligt fel att försöka dopa sig.
För att trygga den framtida tillväxten vill Michael Wolf istället se offensiva investeringar i infrastruktur.
− Kan vi bygga hop saker frigör vi ytor där vi kan bygga bostäder på andra prisnivåer än mitt i centrum, då kan vi få ett mycket mer integrerat samhället. Det borde vi ha råd med. Kanske inte i statsbudgeten, men våra pensionssystem, med AP-fonderna Alecta och så vidare, har ju hur mycket pengar som helst att investera.
I Skåne har Swedbank nyligen blivit en mycket större aktör genom övertagandet av halva Sparbanken Öresund och med 22 procent av aktierna – och rösterna – i nybildade Sparbanken Skåne.
− Är ni kompisar eller konkurrenter med Sparbanken Skåne? undrar Jan Wifstrand
− Både och. Det finns i dag 61 fristående sparbanker runt om i Sverige, merparten hjälper vi med IT-system och produktutveckling så att de kan fokusera på kundnytta. Det är en bra deal tycker jag, vi får volymer och skalfördelar, de behöver inte lägga kraft på något som är väldigt svårt om man är liten. Sparbanken Skåne är den absolut största sparbanken i Sverige och ligger närmare de frågor som Swedbank har affärsmässigt, säger Michael Wolf.
Som son till en svensk mamma och österrikisk pappa kom han till Sverige som tvååring och landade i värmländska Hagfors. Någon spikrak karriärväg var det aldrig, Wolf var en strulig elev och gick ut gymnasiet med medelmåttiga betyg. Några år senare drabbades familjen av tragedi när Wolfs pappa begick självmord.
− Omställningen i det han kom från och det han såg i Sverige blev för stor. Han hade stora problem med det han såg som lyx och hade därmed svårt att integrera sig i Stockholm. Sedan hade han minnen från kriget, de hamnade i ryska zonen där det hände en hel del när ryssarna kom som ingen ska behöva vara med om, säger Michael Wolf.
Själv är han fortfarande inte svensk medborgare, trots sin höga post i svenska näringslivet. Främst för att den svenska byråkratin satte stopp när han efter ett par år som chef för Skandia i Tyskland skulle ansöka.
− Jag fick avslag eftersom jag inte bott stadigt i Sverige de senaste fem åren. Det skulle lösa sig sa de, men de behöva behålla mitt pass ett tag och eftersom jag reste mycket i tjänsten blev det för mycket bök. Så jag lackade ur, säger Michael Wolf.
I dag är han en av få i toppen på det svenska näringslivet med reell kändisstatus, något som inte minst blev tydligt när en kärlekssemester med tv-stjärnan Kristin Kaspersen hamnade på löpsedlarna.
− Jag tycker det är jobbigt, det är privat helt enkelt och jag har otroligt svårt att förstå den nyhetsvärderingen. När det skrivs att man går på den ”fashionabla” restaurangen TGIF och åker på ”lyxsemester”, det är inte okej någonstans. Men så funkar medierna så man får bara stänga av det, säger Michael Wolf.
Text: Erik Olausson
Foto: Kristoffer Lindblad
Jonas Person och Oskar Kantoft, Dillon | Anna Stening Frost och Jimmie Borgquist, Företagarna |
Helena Sjöholm, Mannheimer Swartling; Linus Wiebe, Lunds universitet, Stefan Dahlin, EY | Filippa Ahlgren, Nordea; Tomas Lövstad, Management Partners |
Lotta Svennewall, Mikael Jismark och Bengt Nyquist, Handelsbanken | Jonas Bågeman, SLG Thomas International; Jenny Ahlqvist de Souza, Casino Cosmopol |
Lisa Henningsson Önnerlid, W Communication Agency; Jonna Opitz, Inwido | Conny Wadbro, Jayway; Josefine Hjertström. From STUDIO |
Göran Olsson, GoKo; per Erlandsson, Pyracantha | AnnaKarin Nilsson, Mötesplats Lorensdal; Annika Nilsson, Razzmatazz |