Kommunikationsbyrån Symbal Communication i Lund har slutit ett globalt ramavtal med Ikea som innebär att Symbal ska leverera e-learningtjänster till möbeljätten.
— Vi är tacksamma och glada över att ha fått förtroendet att göra det här tillsammans med Ikea, säger Peter Gustafson som är en av grundarna till Symbal.
Ikea har varit kund hos byrån i princip sedan Symbal startade för fem år sedan och är en av dess största kunder. Men Peter Gustafson anser att det är viktigt att satsa även på andra verksamheter så att Ikea inte blir alltför dominerande i kundlistan. Vad det nya globala avtalet är värt är svårt för honom att säga på rak arm.
— Det kommer innebära en trygghet som gör att vi vågar satsa vidare. I praktiken gör det att vi kan fortsätta växa som företag.
Byråns specialitet är kommunikation, marknadsföring och utbildning i samband med förändringar i kundföretagen. Symbal säljer konsulttjänster som ska göra förändringsarbetet snabbare och effektivare bland annat genom bättre kommunikation till personal, kunder, återförsäljare och samarbetspartner.
Symbal har vuxit från två till tio anställda på tre år och omsatte i fjol 11 miljoner kronor. I år siktar de på 14 miljoner och under 2009 hoppas Peter Gustafson att de ska nå upp till 20 miljoner.
På listan över kunder finns också hemelektronikbolaget Doro i Lund, testföretaget Assesio i Stockholm och bibliotekssystemföretaget Axiell.
Av Wivan-Kristina Sandberg