torsdag 7 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Nya mobila rabattkuponger till Malmö

Marknadsföring i mobilen i form av digitala rabattkuponger. Det är framtiden om man får tro det lilla uppstartsbolaget Kaskado – som nyligen flyttat till Malmö och företagsinkubatorn Minc.

Sugen på att fynda jeans? Eller kanske en billig fika? Just nu ger Kaskados kampanjsystem 30 procents rabatt på Svensson Jeans i Malmö och två kaffe latte för priset av en på Coffee Break i Lund. Som konsument laddar du ner ett program till mobiltelefonen som visar aktuella rabatterbjudanden. Telefonen hålls sedan upp i kassan hos annonsören där rabatten ges.

Kaskado grundades i våras i Karlskrona av Del Alibocus och Jonathan Lavigne. I dag använder över 1.000 personer i hemstaden systemet.

— Vi satsar nu i Malmö och Lund, och Minc är ett bra ställe att utgå från. Det finns också mycket kompetens inom marknadsföring på Minc. Vi har redan träffat företag vi kommer samarbeta med, säger Jonathan Lavigne som har en bakgrund från Ericsson och UIQ Technology men nu ska vara baserad på Minc.

Han vill inte berätta vad det kostar att annonsera hos Kaskado, men hävdar att det är både billigare och miljövänligare än vanliga papperskuponger.

— I snitt fyra procent av papperskupongerna används. Varje vecka nyttjar i snitt 40 till 60 procent av våra användare något erbjudande, säger Jonathan Lavigne.

Användarmålgruppen är studenter och yngre personer. Sedan tidigare finns liknande tjänster från bland annat mobilsajten Splashi. Den konkurrensen hoppas Jonathan Lavigne möta med unika rabatterbjudanden samt att användaren får tillgång till alla rabatter på en gång, till skillnad från när kupongerna kommer via sms.

Planen är att expandera verksamheten, både i Sverige och senare till utlandet. För det behövs kapital och bolaget arbetar nu för att hitta finansiärer innan årets slut. Bland annonsörerna finns också kafékedjan Waynes Coffee.

Av Kristian Svensson

Marknadsföring i mobilen i form av digitala rabattkuponger. Det är framtiden om man får tro det lilla uppstartsbolaget Kaskado – […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så hanterar han galna tillväxten

    Sommarintervju: ”Upprustningen är ett apparat som inte bara kan stängas av.” Det säger Daniel Ljunggren, vd för Mildef, och menar att bolagets tillväxt är här för att stanna.

  • Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

    Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Hänt i vecka 31

    Vd-ruljangs och eftersläntrande kvartalsrapporter var det som dominerade det sommarstilla nyhetsflödet förra veckan. Bland annat vände Joel Eklunds ryggsäcksbolag USWE Sports till vinst, nästan.