Kort sagt: Förra veckans snabbanalys om Öresundsregionens utveckling in i fas 3.0 gav blixtsnabb respons från Rapidus läsare.
”Bra rutet!!” mejlade till exempel förre brodirektören Sven Landelius och ESS-konsortiets kommunikationschef Marianne Ekdahl följde upp med kommentaren ”Bra analys i Rapidus idag!”
Inspirerad av en direkt fråga från Tom Magnusson på reklambyrån Imperiet i Malmö ägnar vi dagens snabbanalys åt att utveckla 3.0-temat med några konkreta förslag och önskningar.
Av Thomas Frostberg och Wivan-Kristina Sandberg
”Tack för ett inlägg som borde få mycket större uppmärksamhet. Speciellt bland politiker och beslutsfattare på båda sidorna, inte minst i Stockholm. Vad tycker du att vi som ”småföretagare” ska göra för att lyfta denna fråga?” undrar Tom Magnusson.
Först en kort repetition av förra veckans sifferlek med Öresundsregionens utveckling från fas 1.0 till 3.0, för dem som inte kommer ihåg. I den första utvecklingsfasen handlar det om ett toppstyrt projekt med hög grad av envägskommunikation. Öresundsvisionärerna, framför allt ledande politiker, försökte få medborgarna att förstå det fina med regionen men väldigt få lyssnade.
I den andra fasen tog medborgarna över initiativet och sprang ifrån beslutsfattarna. Man upphävde tyngdlagen genom att helt enkelt flytta, arbetspendla eller plugga på tvärs över Sundet, trots att det egentligen borde varit omöjligt med nuvarande skatteregler och andra barriärer. Öresundsmedborgaren började bete sig som humlan, de flög fast de egentligen inte kunde.
Nu har det gått så långt att vi snabbt är på väg in i fas 3.0, där utvecklingen rullar på av sig själv och dessutom i allt snabbare takt. Regionen är något självklart för allt fler och begrepp som ”Öresundsintegration” förlorar allt mer sin mening när många lever sitt dagliga liv på båda sidor Sundet, utan att längre tänka på att de korsar en nationsgräns när de åker över bron.
Men fortfarande återstår många olösta problem från fas 1.0-tiden, som beslutsfattarna ännu inte lyckats rå på. Det är lätt att peka finger åt trögfattade beslutsfattare på nationell nivå, men faktum är att det dröjer även med de små, enkla initiativen som skulle göra skillnad i mångas vardag.
Så apropå Tom Magnussons fråga – Här kommer fem förslag på konkreta åtgärder som skulle kunna genomföras i morgon, om man bara vill. De kräver inga utdragna utredningar eller förhandlingar. Det är bara att sätta igång och göra! Det bästa av allt är att varje enskild företagare kan göra sitt till genom att rösta med fötterna.
1) Eftersom Kastrups ledning ändå aldrig tycks få ordning på bagagekaoset och vi lärt oss att vänta minst 15-20 minuter på våra väskor finns bara en sak att göra: Flytta in biljettautomaterna för Öresundstågen till bagagebanden, så vi i alla fall kan lösa biljetterna där i stället för att sedan trängas vid ynka två automater ute i incheckningshallen. Om vi alla från och med nu börjar fråga flygplatsens informationspersonal varje gång vi kommer till Kastrup kanske det blir snabb ändring!?
2) Bankerna är egentligen ett hopplöst kapitel när det gäller förändring. Titta inte minst på kärleken till avgifter när pengar i digital form passerar en landsgräns. Precis som FRA vill bankdirektörerna ha sin del av alla ettor och nollor på väg över Sveriges gräns. Det enda som hjälper mot de skyhöga avgifterna på utlandsbetalningar är att skicka kontanter i ett vanligt kuvert. Även om posten förstås kräver utlandsporto för den korta resan över bron så är det fortfarande billigare än bankerna, som dessutom tar betalt av både avsändare och mottagare.
3) Vi beskrev i förra veckans snabbanalys hur Tre har insett att göra business av att behandla Öresundsregionen som en marknad och köra med inrikespriser även om man tar med sig mobilen eller det mobila bredbandet över Sundet. Även Telia har tagit ett litet, litet steg i rätt riktning genom att låta dataabonnemang i Sverige även inkludera uppkoppling vid Telias trådlösa surfzoner i Danmark (och övriga världen för den delen). Full poäng blir det dock först när Telia följer exemplet från Tre och slopar utlandspriset för den som reser över Sundet. Här finns en konkret möjlighet att rösta med fötterna och dessutom ringa billigare på kuppen!
4) Livsmedelsutbudet i regionen lämnar en del övrigt att önska, både i Sverige och Danmark. Medan svenska butiker har ett betydligt bredare och bitvis nyttigare sortiment stoltserar de danska mataffärerna med ekologiska varor som bara går att hitta i specialbutikerna i Sverige. På svenska hyllor kommer visserligen allt fler eko-märkta råvaror, men Danmark har fortfarande ett rejält försprång.
Fråga din i din matbutik efter de varor du vill ha och påpeka att de finns på andra sidan Sundet. Annars får du ta inköpslistan med dig på tåget (OBS! inte bilen, vi talar ändå om ekologiska livsmedel här) och handla i Danmark. På den danska sidan gäller det att ställa krav på samma breda sortiment som i Sverige – annars åker du och storhandlar i svenska butiker.
5) Tidningsbärarna i Skåne var tidigt ute med ett 3.0-tänk. Redan när bron öppnades kunde skånska hushåll abonnera på danska morgontidningar. Det kan låta som en självklarhet, men faktum är att det fortfarande inte går att få Helsingborgs Dagblad med tidningsbudet i Lund eller Malmö på morgonen. I det perspektivet är det stort att kunna läsa både Børsen och Dagens Industri vid frukosten.
Euforin begränsas dock av att de danska aviserna kostar 5-10 (danska) kronor extra om dagen att få hemburna i Skåne. Här har någon tänkt till, men inte lyckats följa tanken i mål.
Den mediala bilden av regionen är dessutom en av de mest avgörande faktorerna för om vi kommer rusa vidare in i fas 3.0 med full fart eller riskerar att bli hängande någonstans mellan 1.0 och 2.0 i all evighet. För så länge de tunga nyhetsredaktionerna i regionen fortsätter behandla Skåne respektive Köpenhamnsområdet som utrikesbevakning bidrar de på sämsta sätt till att regionens utveckling kör fast. Alternativt kommer allt fler läsare uppleva att tidningarna inte längre skildrar deras vardag. Och då är det dags att rösta med fötterna igen!
Har du fler förslag på enkla knep för att driva på Öresundsregionen in i fas 3.0 är du varmt välkommen att skicka ett mejl!