Kommunikationsbyrån The Fan Club i Malmö kommer inte att köpa webbyrån Good Old. Det har företagsledningarna bestämt, trots den avtalsförklaring de skrev på i början av sommaren.
I juni förklarade Good Olds VD Björn Jeffery och Niclas Ek på The Fan Club att bolagen skulle gå ihop för att dra nytta av varandras kompetenser och samarbeta mer. Men efter fortsatta diskussioner har de tänkt om och konstaterat att det går att samarbeta bra i den nuvarande konstellationen.
— Våra affärsidéer skiljer sig lite åt och genom att inte genomföra uppköpet kan båda bolagen behålla sitt fokus. Good Old går väldigt bra och The Fan Club går väldigt bra. Men vi är rädda att summan av de två bolagen inte blir lika bra som det vi har idag, säger The Fan Clubs VD Niclas Ek.
Istället satsar de på att fördjupa sitt samarbete. Byråerna delar redan lokaler i centrala Malmö och har även en del gemensamma kunder. Niclas Ek berättar att de bland annat tittar på hur de kan samarbeta inom exempelvis projektledning. Han tror att det kan vara en fördel för vissa av deras kunder att bara behöva ha kontakt med en projektledare istället för två när båda byråerna är inblandade på samma jobb.
— Vi har redan ett nära samarbete och såg inte att ägandet skulle göra något bättre för vare sig våra kunder eller köparna, säger Niclas Ek.
Good Old har sju anställda och omsatte cirka 4,5 miljoner kronor förra året. The Fan Club, med ungefär dubbla personalstyrkan, omsatte cirka 15 miljoner.
Av Wivan-Kristina Sandberg