Med de nytillkomna kunderna Colgate-Palmolive och IFK Kristianstad räknar marknadsföringsbolaget Creatify på Ideon i Lund med att tredubbla sin omsättning i år. En applikation för uthyrning av parkeringsplatser är en av bolagets senaste satsningar.
Creatify arbetar sedan start 2013 huvudsakligen med marknadsföring på webben, i sociala medier och med utdelade skydd för cykelkorgar. Mobilappen som gör det möjligt för privatpersoner att hyra ut parkeringsplatser till varandra är dock ett eget projekt. Lansering blir det till sommaren.
– Vi har en organisk tillväxt. En spridning av olika projekt där vi inte är beroende av att ett projekt lyckas, säger medgrundaren Sasa Farkas till Rapidus.
Nytillkomna Colgate-Palmolive är tillsammans med resesajten Momondo de största kunderna för bolagets cykelkorgsskydd. Creatifys wifi-satsning Ctyspot, med handbollsklubben IFK Kristianstad som största kund, delar ut gratis wifi mot exempelvis en gilla-markering på sociala medier eller visning av en reklamfilm.
Creatify har hittills i år omsatt lika mycket som hela fjolåret, då omsättningen låg på två miljoner. Bland kunderna syns Lunds universitet, Haribo och Länsförsäkringar. Grundarna Sasa Farkas och Lewis Horne har hittills gått in med all finansiering.
Emily Binks