onsdag 18 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Idol och Körslaget ger lyft åt Helsingborgsbyrå

Produktionsbolaget Animero i Helsingborg har börjat få ordentligt med luft under vingarna efter en rad tunga uppdrag åt bland andra TV4. Senaste året har de dubblat sin personalstyrka och idag jobbar åtta personer på det något svårklassificerade Helsingborgsbolaget. Verksamheten sträcker sig från musikvideor och reklamfilmer till webbsidor och 3D-animationer.

— Vi har olika konkurrenter inom varje segment men det är få som har sådan bredd som vi, säger VD Michael Fogelqvist.

Hittills har byrån bland annat haft uppdrag för Carlsberg, Tetra Pak och Sony Ericsson. Största kunden är dock TV4 Nya Medier där Animero gjort nätbaserade annonskampanjer för dokusåporna Idol och Körslaget.

— Förutom att utveckla nuvarande affärsområden ska vi framöver titta närmare på mobilsidan. Vi gör redan en del filmer som är anpassade för mobiltelefoner, men vi ska även göra hemsidor speciellt för att visas i mobilen, säger Michael Fogelqvist.

Han har ett förflutet från finansvärlden som regionchef på Swedbank Robur medan medgrundaren Anders Larsson är utbildad filmregissör.

Enligt Michael Fogelqvist har Animero de senaste åren ökat bruttovinsten med 30-50 procent per år. 2007 slutade resultatet på cirka en miljon kronor i vinst. Bolaget ägs till största delen av grundarna medan ett par av de anställda äger mindre poster.

Av Erik Olauson

Produktionsbolaget Animero i Helsingborg har börjat få ordentligt med luft under vingarna efter en rad tunga uppdrag åt bland andra […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.

  • Enorama tvingas fylla på kassa igen

    First North-bolaget Enorama Pharmas kassa sinar ännu en gång. Nyemissionen tidigare i år blev inte fulltecknad och för andra gången på kort tid tvingas bolaget fylla på. Så mycket får bolaget in den här gången och så ska pengarna användas.

  • Bästa affärerna görs nu

    I näringslivets värld är M&A – företagsförvärv och sammanslagningar – den ultimata tillväxtmaskinen. Men just nu är marknaden frusen av geopolitiska spänningar, tullar och osäkerhet. Just därför är det nu som de bästa affärerna görs, skriver Jan Dahlqvist.