De två Malmöbaserade webbföretagen Vergic och Core Relations har startat ett samarbete som på sikt ska leda till ett gemensamt bolag.
Core Relations är återförsäljare för det e-postbaserade marknadsföringssystemet Exact Target, och har ansvar för försäljningen i Norden och Baltikum. Vergic står för den webbtjänst som kopplar ihop webbhandelns gränssnitt med företags informationssystem. Lösningen från Vergic hämtar alla detaljer i databaserna och kundanpassar slutresultatet som ett mail eller på webben.
Genom samarbetet får Vergic tillgång till Core Relations kunder, som består av ett 50-tal större nordiska företag. Core Relations, som förra året omsatte 2,5 miljoner, får å sin sida tillgång till Vergics tekniska plattform och integrationskunskap.
— Vår server kan räkna ut vad kunderna är intresserade av. Vanligtvis är en sådan här logik dyr, men med vår lösning är det både enkelt och billigt, säger Vergics VD Alexander Lunde.
Vergic ägs av bröderna Alexander och Fredrik Lunde. Båda två har norska anor, startade bolaget 2007 och håller nu till på inkubatorn Minc i Malmö. Under det första halvåret har företaget framförallt utvecklat produkten – delvis med hjälp av ungefär fem underkonsulter – men ändå omsatt 1,7 miljoner kronor.
En av Vergics största kunder är Teliakoncernen, med både Telia Danmark och Sonera i Finland. Även pressreleaser från Öresundsbron skickas ut med hjälp av Vergic och Core Relations e-postlösning. Andra kunder är Lennox Financial, Det Kongelige Teater och Danmarks största politiska parti, Venstre.
Tack vare det nya samarbetet kan e-postmottagare räkna med mer effektiv reklam i inkorgen framöver.
— Exempelvis går det att automatiskt generera ett riktat reklamutskick till alla som bor i närheten av Malmö Syd och har köpt en blå telefon, säger teknikchefen Fredrik Lunde.
Av Anders Frick