Amerikanska presidentens stab av talskrivare kan lägga månader på att finputsa ett invigningstal. Det här skrev jag på en halvtimme. Det beror givetvis på att jag som Rapidus nya chefredaktör ännu inte räknas som den fria världens ledare. Men också på att jag inte behöver fundera så mycket.
Efter åtta år på Rapidus är jag mycket väl förtrogen med verksamheten och tvekar inte om var jag tänker lägga krutet. Jag vill satsa på det som Rapidus gör allra bäst: att ta fram helt egna nyheter om Öresundsregionens innovationsbolag och teknikjättar. Att avslöja storaffärer och plocka upp spännande småföretag före alla andra medier så att du som läsare ständigt ligger steget före i allt från att hitta kunder eller värva nyckelkompetens till att hålla koll på branschen och regionens utveckling.
Rapidus grundades år 2000, innan Google, Facebook och Twitter hunnit förändra hela medielandskapet i grunden. Självklart finns och verkar även Rapidus i de sociala kanalerna, en svårslagen arena för inte minst personligt kontaktskapande och offentlig debatt. Men vår publicistiska grundidé står fast och är lika bärkraftig i dag som när vi startade: en egen bra nyhet, framgrävd med journalistisk möda, är värd mer än allt innehållslöst surr som fyller stora delar av nätet.
Räkna därför med ett pärlband av små och stora nyhetsscoop, initierade och skarpa analyser samt inspirerande intervjuer och förstklassiga mingel på våra frukost- och “Efter jobbet”-möten.
Vi har nyss bytt format och givetvis kommer vi fortsätta utveckla såväl formen som innehållet. Jag är glad och stolt över att du som läsare vill vara med på resan. Four more years? Det är bara början!
/Erik Olausson
Chefredaktör