söndag 24 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Mobenga satsar på multiplattform

Malmöbaserade mjukvaruutvecklaren Mobenga breddar sin affärsstrategi och tar över helhetsansvaret för spelbolagets Ladbrokes digitala kanaler.

Mobenga har sedan starten 2005 fokuserat på mobila applikationer och plattformar för spel. Men sedan barriärerna mellan mobilt, surfplattor och datorer sakta men säkert monterats ned har bolaget omprövat sin strategi och levererar nu en multiplattform. Första kunden som ger Mobenga helhetsansvar för alla digitala kanaler är spelbolaget Ladbrokes.

– Att vi får fullt förtroende och kontroll är en viktig stämpel för oss. Att vi dessutom tar de sista 30 procenten av deras trafik ger oss en ekonomisk skjuts, eftersom avtalet har en intäktsmodell som bygger på trafik, och den kakan som vi tar del av blir större, säger Lars Widmark, teknik- och forskningschef på Mobenga till Rapidus.

Mobenga levererar sedan 2013 Ladbrokes mobila produkt, vilken stod för 70 procent av trafiken, och får alltså utökat förtroende för alla plattformar. Liknande avtal är på gång för andra kunder.

– Förut var det mycket komplicerat att få något att fungera på en mobil, i dag är det relativt enkelt. Att bygga en flerkanalslösning som är enkel att hantera är däremot komplicerat. Om vi bara skulle bygga mobila lösningar skulle vi inte kunna motivera vår existens i framtiden, säger Lars Widmark.

Mobenga har de senaste fem åren växt från tio till 120 anställda, varav 105 jobbar vid huvudkontoret i Malmö och 15 vid enheten i Kiev. Omsättningen uppgick under 2013 till 203 miljoner kronor, och enligt Widmark steg den under förra året. /Jennie Lorentsson

Malmöbaserade mjukvaruutvecklaren Mobenga breddar sin affärsstrategi och tar över helhetsansvaret för spelbolagets Ladbrokes digitala kanaler. Mobenga har sedan starten 2005 […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Rika prioriterar långresor – inte kultur

    Långresor, mat, klockor, vin och bilar. Det är vad de rikaste är mest intresserade av. Vad hände med kulturen? Det frågar sig Jan Dahlqvist.

  • Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

    Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

  • Miljardbonusen som ingen vill ha

    Facebook-bolaget Meta påstås ha erbjudit upp till 100 miljoner dollar i bonus till Open AI-anställda som kan tänka sig att hoppa över till Zuckerberg. Ändå har inte en enda tackat ja. Jan Dahlqvist frågar sig varför.

  • Glad midsommar!

    Kära Rapidusläsare, ett nytt ”läsår” har gått och vi på redaktionen trappar ned tempot i några veckor. Vi tittar tillbaka på ett intensivt år med många nyheter och event.

  • Bästa affärerna görs nu

    I näringslivets värld är M&A – företagsförvärv och sammanslagningar – den ultimata tillväxtmaskinen. Men just nu är marknaden frusen av geopolitiska spänningar, tullar och osäkerhet. Just därför är det nu som de bästa affärerna görs, skriver Jan Dahlqvist.

  • Kommer AI ta våra jobb?

    Kommer AI att stjäla våra jobb, eller kan den bli vår största tillgång? Med en av Europas högsta arbetslöshet växer oron över hur framtiden kommer att se ut för Sveriges arbetskraft. Nu krävs både mod och ansvarstagande, skriver Jan Dahlqvist.

  • Landet lagom är fullt av enhörningar

    Det råder en bild av att det är svårt att resa riskkapital i Sverige. Det är inte helt sant. I själva verket har Sverige ett av Europas starkaste ekosystem för riskkapital. Det skriver Rapidus krönikör Jan Dahlqvist med uppmaningen: Våga drömma, våga stötta.

  • Trump insanity peak – Glad Påsk!

    Låt oss hoppas att påskäggen inte är rödlistade och att de innehåller angenäma överraskningar. Vi har haft nog med dåliga överraskningar på senare tid. Här följer en tankegång om varför det bör bli bättre nu.

  • Är det Europas tur nu?

    KRÖNIKA: Kan Trumps galenskaper trots allt ge Europa en välbehövlig spark i baken? USA har förvisso lånat sig till tillväxt, men Europa har inte gjort någonting. Vi får inte stå stilla medan världen springer ifrån oss, skriver Rapidus krönikör Jan Dahlqvist.

  • Småföretagen betalar priset för Trumps tariffer

    USA:s handelskrig med resten av världen påverkar alla, men i synnerhet små företag. För Sofia, småföretagare i Småland är detta inte storpolitik, det är vardag. Hon är en av dem som får betala priset för global osäkerhet, skriver Rapidus krönikör och delägare Jan Dahlqvist.