tisdag 4 februari 2025

inloggad som

Så slår tidningskrisen i Skåne

2014 innebar fortsatt rutschkana utför för landets dagstidningar. I Skåne var Helsingborgs Dagblad största förloraren, framgår av ny statistik från medieorganisationen TS.

Helsingborgs_DagbladHelsingborgs Dagblad ingår sedan ifjol i Sydsvenskankoncernen. De båda tidningarna gick samman i en uppmärksammad affär för att tillsammans möta den allt kärvare marknaden. Ett stort sparpaket lades omgående, men på upplagesidan går det fortfarande trögt.

Under 2014 tappade Sydsvenskan 4,8 procent och har numera en upplaga på 95.000 exemplar på vardagar. Även på söndagar har upplagesiffran halkat under 100.000. HD hade det ännu tuffare. Hela 8,4 procent av upplagan försvann. Idag ligger den på 64.000.

I siffrorna ligger ändå en ökning av tidningarnas digitala kanaler. För Sydsvenskan växte den digitala upplagan från 11.500 till 13.600. För HD:s del handlade det om en ökning från 2.500 digitala exemplar till 3.100. Men totalt sett faller alltså den samlade upplagan.

Konkurrenten Skånska Dagbladet backade 5,3 procent i upplaga på vardagar till 25.200 exemplar. Tidningen lanserade ifjol ett annorlunda motmedel för den pressade ekonomin – att hyra ut en del av sin tomma fastighet till hotellmagnaten Petter Stordalen. Planerna kraschade dock för några veckor sedan, efter att Petter Stordalen hoppat av sedan projektet försenats genom ett uteblivet rivningstillstånd från stadsbyggnadskontoret.

I den aktuella TS-mätningen tappar Ystads Allehanda 4,1 procent av upplagan, medan Trelleborgs Allehanda och Kristianstadsbladet förlorade ett par procent var under 2014. Norra Skåne tappade 6,7 procent av sina exemplar.

Totalt sett minskade upplagan för den svenska pressen med 5,3 procent under 2014. /Kristian Svensson

2014 innebar fortsatt rutschkana utför för landets dagstidningar. I Skåne var Helsingborgs Dagblad största förloraren, framgår av ny statistik från […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Vägen till det “omöjliga”: lönsam tillväxt

    Många startups misslyckas för att de saknar ett marknadsbehov. Men det finns lösningar på problemet. Här listar riskkapitalisten Jan Dahlqvist några av stegen som leder till framgång.

  • God fortsättning!

    Hej alla Rapidusfans. Efter en välbehövlig julvila är vi igång igen med bevakning av Sveriges mest underbevakade näringsliv, sett i […]

  • Med sikte på ett nytt och bättre år

    Gott nytt år, alla kära läsare. Nu stänger vi 2024 som rent ut sagt blev ett skitår. Vi ser fram emot ett bättre 2025 där lägre räntor ger fler investeringar som sätter snurr på hjulen för oss alla.

  • Nyhetskrönika

    Det saknades inte dramatik i skånskt näringsliv under 2024. Mellby Gårds tvärvändning i försäljningen av Academedia till Roger Akelius tog nog priset. Här följer några av Rapidus höjdpunkter under det gångna året.

  • Den största utmaningen för startups

    Under tre säsonger med Rapidus podcast Lejonkulan har programledare Jan Dahlqvist intervjuat 45 startup-entreprenörer. Här är hans spaning av startup-bolagens största utmaning och misstag.

  • Sverige är inte innovationens land

    Via Lejonkulan har jag haft förmånen att intervjua 45 entreprenörer om deras största utmaningar och risker inför framtiden. En sak står klart – Sverige riskerar att halka efter i den globala kapplöpningen om startups och talanger.

  • Så fungerar venture debt

    Tror du stenhårt på ditt företag men har svårt att få riskkapital genom att sälja aktier? Då kan du se på möjligheten att få ett tillväxtlån från en riskkapitalist. Rapidus krönikör och poddprogramledare Jan Dahlqvist förklarar hur det fungerar.

  • Se upp för vanliga fällan i startups

    Det vimlar av fallgropar för en startup. Även den som hittar kunder och får i gång försäljningen kan falla på målsnöret, till exempel på grund av en illa skött ”cap table”. Men vad är det? Riskkapitalisten Jan Dahlqvist, delar med sig av sina erfarenheter efter 25 år i branschen.

  • Glad midsommar!

    Ännu ett utgivningsår är till ända för Rapidus. Efter mer än 200 nyhetsbrev och 600 artiklar går vi på redaktionen in i sommarutgivning. Det innebär att vi bara ses på måndagar fram till den 12 augusti. Intressanta sommarintervjuer utlovas.

  • Sälja eller sälja ut?

    Skånska etablerade företagare skrattar hela vägen till banken när de säljer sina företag. Kommer fler att säljas? Ja, det är högst sannolikt. Det är ju kul för aktieägarna, men tråkigt för regionen.