I september lanserade Malmöföretaget Flowin sitt patentsökta träningsredskap med samma namn. De första tre månaderna sålde bolaget för en miljon kronor i Sverige – nu ska Flowin lanseras i tio länder till.
— Våra distributörer utomlands har fått sina första varor och en inledande utbildning, och försäljningen kommer väl igång på allvar framåt hösten, säger Flowins VD Glenn Håkansson.
Flowin används till styrke-, motions- och rehabiliteringsträning och bland kunderna finns gym, elitidrottare, sjukgymnaster och privatpersoner. Den som tränar har ett slags dynor under exempelvis knän, underarmar, händer och fötter och gör olika övningar genom att glida fram och tillbaka på en speciell platta.
I Sverige säljer medicinteknikföretaget CefarCompex i Malmö produkten till sjukvården, medan Flowin själva sköter försäljning till övriga marknader. Hittills har omkring 60 gym och något fler sjukgymnastpraktiker köpt produkten.
Golf är ett område där företaget ser en stor potential. Flowin samarbetar med intresseorganisationen PGA (Professional Golfer’s Association) of Sweden, och i USA kommer försäljningen av Flowin skötas genom Titleist Performance Institute (TPI), utbildningsdelen av golfjätten Titleist. TPI kommer också att spela in tränings-DVD:er om Flowin som både TPI och Flowin AB får rätt att sälja.
Flowin AB är en avknoppning från innovationsbolaget Xendon i Malmö, som bland annat utvecklat en vibrationsplatta som sålts sedan 2002. Xendon ägs och drivs av Glenn Håkansson och hans bror Conny, samt Kenneth Riggberger, alla tre har tidigare tävlat i tiokamp. Flowin drivs av samma trio, och de äger också merparten av bolaget. Ingetdera av företagen har några anställda utöver de tre, verksamheten sköts med hjälp av samarbetspartners.
Glenn Håkansson vill inte sätta något försäljningsmål för Flowin, men räknar med att bolaget kommer att visa positivt resultat under 2008. Utöver USA kommer produkten bland annat att lanseras i Finland, Tyskland och England.
Av Lisa Kirsebom