Barndomskompisarna från Möllan gick skilda vägar. Efter en ekonomi-master och en pilotutbildning är de tillbaka med ett gemensamt företag som ska få oss att förstå hur mycket vatten vi slösar.
MNH Solutions heter bolaget bakom produkten Ecodrop, som spinner kring idén att vatten slösas eftersom ingen har koll på hur mycket som egentligen går åt när man öppnar kranen.

Ahmed Nuur (31) och Khalil Jaber (31) tog fasta på att en traditionell vattenmätare i en fastighet inte gör något mer än informerar vattenbolaget om vad det ska stå på fakturan. Det behövdes något enklare, billigare och mer handfast som syns i vardagen.
De utvecklade en vattenmätare som kan sättas direkt på kranen och inte behöver en VVS-montör. Mätvärdet visas på en display på mätaren.
För ett år sedan var produkten färdig att säljas. Den tänkta målgruppen var hushåll, men det gick inte riktigt som det var tänkt.
– Vi märkte snabbt att intresset var betydligt större från skolor, säger Khalil Jaber och fortsätter:
– Vår mätare är till för att väcka medvetenhet om hur mycket vatten som går åt, inte för att spara pengar. I Sverige är vatten så billigt att det knappt gör någon skillnad. Men ur ett hållbarhetsperspektiv gör det stor skillnad.
Vill nå alla skolor
Nu finns Ecodrops vattenmätare i hemkunskapssalarna på cirka 100 skolor och målet är att varenda skola i Sverige ska ha minst en. Det är cirka 4 600 skolor.
– Det har visat sig få en stor effekt när elever lär sig hur mycket vatten som går åt, när man till exempel duschar. Det är kunskap som nästa generation kommer att bära med sig och inte slösa vatten som många gör i dag, säger Khalil Jaber.
Skolorna leasar enheterna, där service, garanti och undervisningsmaterial ingår. Khalil Jaber uppskattar att skolorna utgör en marknad på totalt 60 Mkr.
Ännu är dock inte affären tillräckligt stor för att de båda entreprenörerna ska kunna ta ut lön och hoppa av sina andra jobb. Nästa steg i produktutvecklingen är att koppla mätaren till en app, så att man kan läsa av vattenåtgången på distans och data kan sparas.
– Att kunna spara data är avgörande om vi ska kunna sälja till företag.
På frågan om de siktar på lönsam tillväxt eller riskkapital svarar han så här:
– Vi vill skapa nästa prototyp som går att koppla upp till nätet. Efter en undersökning av marknaden är vi väl rustade för att söka riskkapital. Det kanske tar sex månader från idag. Samtidigt ser vi på riskkapital som ett verktyg, inte ett mål, och vi är öppna för partnerskap som delar vår långsiktiga vision och våra värderingar.
Är det inte bättre att sälja vattenmätare i länder där det råder brist på vatten?
– Jo, visst är det så, men vi vill etablera en marknad i Sverige först. Om vi lyckas med det vet vi att det kommer att lyckas i andra länder också.
Gunnar Wrede









































