torsdag 16 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

|  
|  

Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

Rapidus har i veckan berättat om försvars-IT-företaget Mildef som dels ser en stor expansion i Europa framöver, dels har rusat på börsen vilket fått till följd att ett flertal insynspersoner med aktieägande nu tar hem vinst och säljer, bland annat grundaren Marianne Trolle som sålt för uppåt en kvarts miljard kronor.

Advenica är ett annat skånskt företag med kunder inom militären. Advenica utvecklar krypteringsutrustning för säker kommunikation. Här har tillväxten gått trögare, men bolaget är just nu inne i en intensiv tillväxtfas och bolaget ska gå från 110 till 130 medarbetare.

Främst är efterfrågan på ingenjörer stort. Bolaget kommunicerar inte några finansiella mål, men Marie Bengtsson tror att 2025 kommer att fortsätta utvecklas positivt. Fjolåret beskriver hon som ett genombrottsår.

2024 var nämligen första gången som Advenica redovisade ett positivt helårsresultat. Omsättningen landade då på 162,2 miljoner kronor och rörelseresultatet uppgick till 6,3 Mkr.

”Med tanke på hur omvärlden ser ut så ser jag inget som talar emot att vi fortsätter vår resa.”

marie bengtsson

– Med tanke på hur omvärlden ser ut så ser jag inget som talar emot att vi fortsätter vår resa, säger Marie Bengtsson.

Resultatet återspeglar sig även i Advenicas aktie som handlas på First North. Sen januari är den upp 76 procent och på ett år har aktien stigit 110 procent. Bolaget har i dagsläget ett börsvärde på drygt 774 miljoner kronor.

Advenicas målgrupper finns i fyra sektorer: Försvar, myndighet, infrastruktur och industri, där försvarssektorn står för majoriteten av Advenicas omsättning.

– Försvarssektorn är eftersatt men den växer och självklart är vårt fokus nu att fortsätta utveckla nästa generations krypteringsprodukt. Vi kommer alltså fortsätta att utveckla försvarssidan samtidigt som vi även riktar fokus mot nationell säkerhet.

IT-säkerhet blir OT-säkerhet

Marie Bengtsson talar även om ett annat fokus, nämligen när IT möter OT (Operational Technology) alltså produktionsmiljöer. Det handlar exempelvis om när man vill plocka ut mätdata eller styra sin OT-miljö centralt.

– Det handlar om hotbilden från hybridkrigen som växer allt större. Vi måste säkerställa att våra nätverk inte kan stängas ner och att digital information inte hamnar i händerna på fel personer. Cybersäkerhet är inte längre något frivilligt, det är något alla behöver tänka på då läget är mycket kritiskt. Därför ser vi det här som en långsiktig affär.

Advenica grundades 1993 och har sitt säte i Malmö, där majoriteten av bolagets produkter designas, utvecklas och tillverkas.

Martin Linderoth

Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer.