onsdag 28 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

…men de nya reglerna får kritik

|  
|  

Sveriges Annonsörer befarar att de kommande kraven i Green Claims Directive kan bli så tunga att de nya reglerna motverkar sitt syfte – och istället leda till “green hushing”.

I sitt remissvar till regeringen ser branschorganisationen flera risker med förslaget.

– En möjlig fara är att om du får ett påstående prövat och godkänt, och använder det i din marknadsföring, så är det fortfarande inte en garanti för att marknadsföringen inte skulle kunna vilseleda. Det beror ju på hur påståendet sedan kommuniceras och uppfattas. Där finns ett glapp där vi inte vet om man kan känna sig helt trygg som annonsör, säger Ulrika Wendt, jurist på Sveriges Annonsörer.

En stor fråga rör hur lång tid det kommer att ta att få ett godkännande och vad det kommer att kosta. EU:s egna beräkningar pekar på kostnader uppemot en halv miljon kronor i mer komplicerade fall.

– Kommunikationsbranschen överlag är ganska snabb, man vill ju få ut sina budskap. Här kommer man att behöva räkna med mycket längre ledtider, det blir ett helt annat tänk. Än så länge finns det inte någon tidsram för hur snabbt ett påstående ska vara verifierat.

Kan leda till green hushing

Om företag anser det nya systemet för dyrt eller krångligt kan det leda till att de helt avstår från att berätta om miljöfördelarna de kan erbjuda, så kallad green hushing.

– Och då förfelas hela syftet med direktivet. Man vill ju att konsumenterna ska välja rätt produkter, men om de inte får någon information blir det ju svårt, säger hon och fortsätter:

– Egentligen är det redan idag så att du måste ha de bakomliggande bevisen för att det du påstår är korrekt.

Ola Nilsson

Sveriges Annonsörer befarar att de kommande kraven i Green Claims Directive kan bli så tunga att de nya reglerna motverkar sitt syfte – och istället leda till “green hushing”.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Arvskifte i Danir – långt ifrån ”Succession”

    Dan Olofsson har länge varit en av Skånes mest färgstarka entreprenörer. Men nu är det sonen Johan Glennmo som leder familjens miljardimperium – med låg profil. På Rapidus frukostträff berättade han om ett odramatiskt och naturligt maktövertagande.

  • Pigga frukostminglare

    Ett 70-tal pigga frukostminglare samlades på onsdagmorgonen för att lyssna till Johan Glennmos resa som arvtagare och ledare för 13-miljarderskoncernen Danir. Här är mingelbilderna.

  • Tandborstfamiljens sportföretag växer

    Förra året passerade Tepe-Joel Eklunds USWE Sports hundramiljonersvallen och i år ökar försäljningen ytterligare. Däremot dubblar ryggsäcksbolaget förlusten jämfört med föregående räkenskapsår. Trots det jublar marknaden.

  • Ny vd i krisande Move By Bike

    Malmöbolaget Move By Bikes rekonstruktion förlängdes nyligen ytterligare. Nu blir Fredrik Videlycka permanent vd på efter att ha haft rollen som interim. Han siktar på att komma ur rekonstruktionen redan innan sommaren.