Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.
Stockholmbaserade Collaboration Art bildades för tre år sedan. Hittills har gruppen köpt på sig åtta byråer inom performance marketing.
– Performance marketing hjälper bolag att ha god synlighet på sökmotorer, Facebook och social annonsering. Köpnära kanaler helt enkelt, där allt är mätbart på vilken effekt man får av kommunikationen, säger vd Jonas Dahlquist.
Investmentbolaget Spiltan är finansiär och ambitionen är att konsolidera branschen på europeisk nivå.
– Bara i Europa finns det 8 000 byråer som är partner till Google. Så det finns en enorm mängd performance marketing-byråer som alla sitter och gör samma sak. Det sker en enorm utveckling i branschen och vår ambition är att förvärva ett antal byråer runt om i Europa och få dem att utvecklas snabbare tillsammans.
Jonas Dahlquist lyfter fram Nordic Branchs starka kompetens inom e-handel som en strategisk anledning till affären. Inom kort flyttar byrån till Malmö och blir sambo med koncernkollegorna WGP och Innosearch på Kärleksgatan.
– I kombination med vårt danska bolag Densou i Köpenhamn så har vi en väldigt fin möjlighet att bli en stark aktör i hela Öresundsregionen. Det är bakgrunden till affären.
De tre Malmö-byråerna kommer att fortsätta verka under de egna varumärkena och har det gemensamt att de är så kallade Google Premium Partners.
– Det finns ett 25-tal byråer som har den högsta standarden av Google-partnerskap i Sverige. Det betyder att de antingen köper väldigt stora volymer av Google eller har en specialistkompetens som gör att de kvalar in. Tre av dem samlas nu under samma tak. Vi får en jättefin kompetenshub i Malmöregionen.
Köpeskillingen för hundra procent av Nordic Branch är hemlig.
– Men alla entreprenörer återinvesterar en del av köpeskillingen i Collaboration Art. Så att vi har ett långsiktigt engagemang för att driva sin lokala verksamhet vidare men också för att skapa möjligheter för gruppen att växa och nyttja varandras kompetenser.
Collaboration Art-gruppen har med nyförvärvet omkring 160 medarbetare totalt, varav 20 på det nya Malmö-kontoret. Gruppens åtta byråer finns i Sverige, Norge och Danmark. Dessutom ingår två avdelningar för teknikutveckling i Indien respektive Portugal.
Målet är att bli en heltäckande europeisk organisation.
– Vår ambition är att dubbla vår verksamhet varje år de kommande 3-4 åren. Vi har för avsikt att förvärva runt om i hela Europa och sannolikt kommer vi att göra vårt första utomnordiska förvärv i år.
Ola Nilsson