Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.
OXE Marine tillverkar diesel-utombordare och kunderna finns främst inom militär, kusträddning och andra typer av arbetsbåtar. Efterfrågan finns på bolagets motorer. Exempelvis har Nato beslutat att fasa ut bensin som drivmedel för att helt gå över till diesel.
Försäljningen har på fem år nästan dubblats från 99 Mkr till 190 Mkr under 2023. Dock har förlusterna varit tunga med omkring 100 Mkr i negativt rörelseresultat per år.
Kassan sinar men enligt bolaget återstår det att se exakt hur den finansiella ställningen ser ut.
– Vi håller nu på att förhandla med våra större finansiärer, inklusive Europeiska investeringsbanken EIB, om hur vi ska återställa balansräkningen, säger vd Paul Frick till Rapidus och fortsätter:
– Jag är optimistisk eftersom vi nyligen fått flera order som ger oss arbetsro i höst och det faktum att vi kan öka produktion och försäljning utan att öka kostnaderna.
Enligt en kvartalsrapport som bolaget släppte i fredags var försäljningen i stort sett oförändrad på 45 Mkr under det andra kvartalet jämfört med samma period i fjol. Rörelseförlusten minskade dock från 35 Mkr till 18 Mkr.
OXE Marine är noterat på First North sedan 2017 och aktiens värde har sedan dess i princip raderats med 97 procent.
Huvudägare är bolaget PSP Stockholm AB, men den enda styrelseledamoten Thomas D’Azevedo. En mer namnkunnig ägare med drygt 8 procent är Christian von Koenigsegg.
Gunnar Wrede