onsdag 20 november 2024

inloggad som

… som mognar i Skåne

Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

Pandemin blev en guldålder för många kommunikationsbyråer. Deras kunder hade då, motvilligt eller ej, lyckats få loss både tid och resurser att lägga på strategiska satsningar.

Malmöbaserade Aspekta – som fyller 30 år i år – gjorde till exempel rekordsiffror under 2022, med cirka 30 miljoner kronor i omsättning och 7,3 Mkr i vinst.

– Jag tror att det var en kombination. Dels kunde många sjösätta projekt som blivit vilande i början av pandemin, dels förändrades vårt sätt att arbeta. Vi såg ett språng i digitaliseringen, till exempel med distansarbete, som gjorde att vi kunde effektivisera våra processer, säger Aspektas vd Linda Molin, och fortsätter:

– Jag tror också att pandemin förändrade omvärlden på så sätt att många insåg behovet av att se över och stärka sin kommunikation, både internt och externt.

Hon ser med tillförsikt på framtiden trots att intäkterna i fjol sjönk med 10 procent till 27 miljoner. Toppen under 2022 var resultat av ett uppdämt behov och 2023 landade bolaget i ett nytt normalläge, säger Linda Molin. Tillväxten tilltar och hon lovordar de skånska företagen som enligt henne mognat i sina kommunikationsstrategier.

– Förändringskommunikation och hållbarhetskommunikation är de segment som går bäst hos oss just nu. Det senare drivs delvis av nya lagkrav, samtidigt är det något som vi har jobbat med länge. Nu har marknaden mognat och allt fler undrar hur vi kan bistå dem att uppnå sina hållbarhetsmål, till exempel genom att se till att de får med sig alla anställda och leverantörer.

För Navigator Communication kom toppen året före. 2021 peakade bolagets omsättning på 29 Mkr med nästan 6 Mkr i vinst. 2022 sjönk omsättningen till 24,5 Mkr och vinsten halverades nästan. I fjol ökade omsättningen igen till 26,5 Mkr.

– Vår inriktning är B2B-kommunikation och healthcare-sektorn, med många kunder inom medtech och läkemedel. Perioden under pandemin var väldigt stark för vår del, fler företag arbetade då med sina strategier, säger vd Leif Lindau och tillägger att 2023 också var ett bra år med 2,8 Mkr i vinst.

Han känner att trycket börjat öka när de makroekonomiska tongångarna i media blivit mer positiva. Och han håller med om att skånska företag mognat i sitt kommunikationsarbete.

– En tydlig tendens är att företagen har fått en mycket större förståelse för värdet i varumärkesstrategiskt arbete. Att det är något man måste jobba med kontinuerligt, från marknadsavdelningen till ledning och styrelse. Vi har i dag många sådana uppdrag och det är ett område som växer, säger Leif Lindau.

Emiliano Strauss

Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad