fredag 16 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Malmödoldis bakom Orklas nya satsning

Matjätten Orkla Foods lanserar i dagarna konsumentklubben Klubb Felix. Den Malmöbaserade digitalbyrån 24HR som ligger bakom utvecklingen hoppas att projektet blir ett flaggskepp.

– Det här projektet gjorde Orkla till en av våra största kunder. Vi fick ett stort förtroende från dem och levererar på det. Det är kul att ett så stort bolag inser att man inte behöver lämna regionen för att genomföra stora digitala satsningar, säger Mattias Fredriksson, medgrundare och kundansvarig på 24HR.

Systemet som 24HR tagit fram i Klubb Felix innehåller bland annat verktyg för automation av marknadsföring, mailutskick, poängsystem och kuponghantering.

– Med den nya lösningen har vi möjlighet att få nya insikter om våra konsumenter och deras köpbeteende, vilket ger oss viktig information om hur vi kan utveckla vår affär inom enportionsrätter framöver, säger Sandra Lindh, marknadschef på Orkla Foods Sverige, i ett pressmeddelande.

Några av 24HRs övriga storkunder är Sony, Atos Medical, Gullviks, Skånemejerier och Resurs Bank. Malmöbolaget omsatte 26,4 miljoner kronor under 2022, med en vinst på 2,7 Mkr. Siffrorna för 2023 är ännu inte klara. Mattias Fredriksson säger att bolaget hade en tuffare höst än året innan och att projektet med Orkla är tecken på en ljusning.

– Jag tror att de flesta inom vår bransch märkte att investeringsviljan hos kunderna inte var lika stark. Men redan under andra halvåret började vi se ljuset i slutet av tunneln och nu tror jag att många andra ser det också, säger han.

Emiliano Strauss

Matjätten Orkla Foods lanserar i dagarna konsumentklubben Klubb Felix. Den Malmöbaserade digitalbyrån 24HR som ligger bakom utvecklingen hoppas att projektet blir ett flaggskepp.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • ”Det råder investeringsstopp i life science”

    Svenska entreprenörer inom life science är för dåliga på att pitcha. Danskarna är mycket bättre. Det sa två föredragshållare på torsdagen vid ett stort seminarium i Lund. Här följer fler misstag som bolagen gör.

  • Stark rapport – men aktien faller

    Skånska läkemedelsjätten Camurus ser ut att göra allt rätt och levererar en rapport över förväntningarna. Under årets första kvartal tredubblar Lundabolaget rörelseresultatet och såväl intäkter som vinst ökar. Trots det faller aktien på börsen. – Det beror nog på Brixadi-utvecklingen, säger vd Fredrik Tiberg.

  • Medvasc stänger runda – öppnar en ny

    Medicinteknikbolaget Medvasc stängde nyligen en finansieringsrunda i förtid, bara för att genast öppna en ny. Vd Cathrin Johansson förklarar varför, och hur mycket mer som behövs.


  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.

  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.

  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.