Matjätten Orkla Foods lanserar i dagarna konsumentklubben Klubb Felix. Den Malmöbaserade digitalbyrån 24HR som ligger bakom utvecklingen hoppas att projektet blir ett flaggskepp.
– Det här projektet gjorde Orkla till en av våra största kunder. Vi fick ett stort förtroende från dem och levererar på det. Det är kul att ett så stort bolag inser att man inte behöver lämna regionen för att genomföra stora digitala satsningar, säger Mattias Fredriksson, medgrundare och kundansvarig på 24HR.
Systemet som 24HR tagit fram i Klubb Felix innehåller bland annat verktyg för automation av marknadsföring, mailutskick, poängsystem och kuponghantering.
– Med den nya lösningen har vi möjlighet att få nya insikter om våra konsumenter och deras köpbeteende, vilket ger oss viktig information om hur vi kan utveckla vår affär inom enportionsrätter framöver, säger Sandra Lindh, marknadschef på Orkla Foods Sverige, i ett pressmeddelande.
Några av 24HRs övriga storkunder är Sony, Atos Medical, Gullviks, Skånemejerier och Resurs Bank. Malmöbolaget omsatte 26,4 miljoner kronor under 2022, med en vinst på 2,7 Mkr. Siffrorna för 2023 är ännu inte klara. Mattias Fredriksson säger att bolaget hade en tuffare höst än året innan och att projektet med Orkla är tecken på en ljusning.
– Jag tror att de flesta inom vår bransch märkte att investeringsviljan hos kunderna inte var lika stark. Men redan under andra halvåret började vi se ljuset i slutet av tunneln och nu tror jag att många andra ser det också, säger han.
Emiliano Strauss