Privatchaufförsföretaget The Car vill skala upp sin exklusiva verksamhet utanför Skåne. Vd Tord Rosenlund söker därför nytt kapital i Rapidus podd Lejonkulan – och lejonet hugger.
The Car gästar den här veckan Lejonkulan och grundaren Tord Rosenlund berättar om bolagets abonnemangstjänst med exklusiva personresor och fördelarna med att känna sin chaufför.
Bolaget startade 2017 och har sedan dess haft en växande kundbas i Skåne. Nu vill grundarna expandera, först i Stockholm och på sikt till fler städer. Men för det behövs mer pengar.
– Vi har lyssnat på experterna som säger att man ska söka antingen lite pengar eller riktigt mycket. Därför söker vi bara 5 miljoner kronor nu. Om något år siktar vi på 75-100 Mkr. Vårt mål är 400 anslutna bilar och en försäljning på 500 Mkr, berättar Tord Rosenlund för Janne Dahlqvist, lejonet i kulan.
Affärsidén är att erbjuda ett abonnemang för hållbara och trygga resor där kunden känner igen chaufförerna och får samma goda service varje gång. Bilarna är eldrivna och enligt Tord Rosenlund är chaufförerna noga kontrollerade.
När Frankrikes president Emmanuel Macron nyligen besökte Sverige blev The Car anlitade för att köra ambassadpersonalen.
– Det var en ära. Vi körde tillsammans med kungen och drottningens entourage vilket var roligt, säger Tord Rosenlund.
Den aktuella rundan ska finansiera en expansion i Stockholm, med fler bilar och marknadsföring. Det ska bädda för den större rundan som är tänkt att finansiera en utlandsexpansion. Tanken är att kunderna på sikt ska kunna använda samma tjänst när de reser från Malmö som när de landar i Zürich, eller vart resan än bär av.
Hör Tord Rosenlund berätta hur det ska gå till, var The Car kommer att dyka upp härnäst och om kriserna som nästan knäckte företaget.
Lyssna på avsnittet här nedan och glöm inte att följa Lejonkulan på Spotify och Apple Podcaster.
Cajsa Jonasson