Den nya lagen som folketinget i Danmark har antagit ska från och med den 1 januari avskaffa statsägda Postnords särstatus i landet. Svenska staten protesterar medan konkurrenterna jublar.
Under 2022 hade Postnord-koncernen 26 500 anställda och en omsättning på 40,2 miljarder kronor. Enligt Postnords Q3-rapport minskade omsättningen med 6 procent. Koncernchef Annemarie Gardshols slutsats är att minskningens orsak främst är en svag utveckling i Sverige.
Besparingar i Danmark är dock det viktigaste skälet till den nya lagen. Förändringen kommer att bespara den danska staten 150 miljoner danska kronor bara under 2024, bland annat genom att man drar in på Postnords statliga stöd. Men reaktionerna från Sverige är starka.
Svenska staten har skickat en protest på 13 sidor mot den nya danska lagen. Man befarar att den kan innebära att danska Postnord, som har 90 procent av postutdelningen i landet, kommer att läggas ner. Sverige kan komma att betala Postnords danska verksamhet indirekt, står det i brevet.
Sverige äger 60 procent av Postnord och Danmark 40 procent.
En svensk stämning mot Danmark kan också bli aktuell – för brott mot ett statligt aktieägaravtal med Postnord. Den danska regeringen har hållit ett krismöte med avtalsparterna. Det ska enligt uppgifter till Rapidus ha funnits tankar på att ge Postnord ytterligare ett år till följd av den svenska kritiken. Men just nu står regeringen på sig och transportminister Thomas Danielsen (v) förnekar att Danmark bryter mot aktieägaravtalet. Enligt honom är postutdelningen nu helt liberaliserad.
– Vi har spelat med öppna kort om den danska postlagen, säger han.
Ministern förnekar också att postavtalet kommer med kort varsel eftersom Sverige varslades för ett år sedan. Men den nya danska postlagen är en utmaning för den krisdrabbade koncernen. Den 6 december avgick Mathias Krümmel som vd för Postnord Sverige.
Postnord Danmark förhandlar nu om ett övergångsavtal. I ett uttalande står det att “det är okänt hur kunderna kommer att reagera”.
Postnords konkurrenter på paketmarknaden välkomnar den nya lagen. Företag som Bring, GLS, DAO, Danske Fragtmænd, DHL, UPS och Fedex har hävdat att marknadskrafterna skulle kunna hantera postuppdraget. Nu har de nått sitt mål och kommer inte att vika sig, eftersom branschen har anklagat Postnord för att använda danskt statligt stöd till paketverksamheten, som officiellt konkurrerar på marknadsvillkor.
– Den nya lagen innebär en framtid där vår brevverksamhet som vi känner den i dag kommer att se annorlunda ut, säger Annemarie Gardshol, vd och koncernchef för PostNord, och förnekar att den danska postlagen förändrar paketmarknaden.
Keld Broksø