tisdag 14 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Han vill göra GDPR-livet lättare

|  
|  

Ideonbolaget Pinteg ska slåss om den växande marknaden för GDPR-system. Bolaget lanserar i dagarna sin molnbaserade mjukvara Fairity för korrekt hantering av persondata.

Pintegs produkt ska underlätta för större organisationer att uppfylla dataskyddsförordningen GDPR vid hantering av insamlade personuppgifter som exempelvis foton och bostadsadress.

– Olika analysföretag prognostiserar att denna marknad kommer att växa med runt 40 procent per år de närmaste tio åren. Vi ska vara med där och zoomar in oss på organisationer som hanterar mycket data, såsom skolor, vårdenheter och rekryteringsbolag, säger Patrik Persson, vd och medgrundare till Pinteg.

Ofta har företag och organisationer en enda person med denna ansvarsroll och som utför datahanteringen manuellt, vilket gör det hela osäkert när personen slutar.

– Det finns en stor omognad, vi har sett hur komplicerat detta är för företagare. GDPR är inte statiskt utan man måste jobba kontinuerligt med personaluppgiftsansvaret. Två av oss som grundat Pinteg kommer från Sony och har gjort en liknande produkt för marknadsföring. Vi tyckte att GDPR-hanteringen måste gå att göra bättre, säger Patrik Persson.

Vilka fördelar har er GDPR-mjukvara jämfört med konkurrenternas?

– Den är enkel och automatiserad i vissa arbetsflöden, ganska likt ett bokföringssystem. Något vi inte sett globalt är att vårt publiceringssystem automatiserar den information som ska plockas fram och publicerar på alla ställen där den ska vara. Ofta skapar bolagen informationen en enda gång, men den behöver uppdateras om till exempel fler webbsidor ska omfattas.

Pinteg har hittills rest runt 10 miljoner kronor och planerar en ny kapitalrunda till våren efter att ha verifierat marknaden.

EU:s dataskyddsförordning General Data Protection Regulation, GDPR, trädde i kraft 2018 och innebär bland annat hårdare krav på hantering av personuppgifter. Lagstiftningen har till syfte att säkerställa en trygg hantering av personuppgifter och därigenom skydda medborgarnas integritet. GDPR Hero och K for Contact är exempel på andra skånska tjänster som slåss om andelarna på denna växande marknad.

Elisabet Ottosson

Ideonbolaget Pinteg ska slåss om den växande marknaden för GDPR-system.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • ”Dela upp Svenska Kraftnät”

    Det statliga affärsverket Svenska Kraftnät har fullt fokus på vinstmaximering. Det slår negativt mot företag i elprisområde 4. Därför bör myndigheten delas upp. Det säger Pågens vd Anders Carlsson Jerndal.

  • Så går Pågens nybygge

    Landskronafabriken som ska vara klar om tre år men för vd Anders Carlsson Jerndal har jobbet med den nya verksamheten börjat. – Det är ett pussel, säger han. 

  • Han lämnar efter 25 år

    Addpro-grundaren Nicklas Persson lämnar nordiska IT-jätten Itm8 som bolaget numera ingår i. För Rapidus berättar han varför och vad han ska göra härnäst.


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer.