Malmöbolaget Bookboosts digitala system för hotellgästhantering har nu använts av 4 miljoner hotellgäster i ett 30-tal länder. Men företaget dras alltjämt med förlust.
Bookboost har utvecklat ett CRM-system som hanterar allt som rör bokningar och gästinformation. Mest stolt är medgrundaren Daan de Bruijn över deras “unified inbox”, eller enhetliga inkorg, för meddelanden mellan hotell och gäster.
– Ingen annan har något som liknar vår unified inbox, som automatiskt samlar in meddelanden från digitala källor som Booking, mejl, Google, WhatsApp och andra. Vi är bäst i klassen. Med vår plattform kan hotellen även skapa appar för specifika event för konferensgäster och andra kundanpassade servicelösningar, säger han.
Bolaget lanserade sina produkter 2017. Under pandemin fick bolaget skala ner verksamheten men har därefter gått från sju till 27 anställda, varav hälften utgår från Malmö och resten sitter i Amsterdam och Barcelona. Bland kunderna finns hotellkedjorna Room Republic som är Helsingborgsbaserad, Nobis Hospitality Group och Easy Hotel.
– Vår marknadsföring fokuseras på nordvästra Europa och vi satsar ständigt på vidareutveckling av produkterna, säger Daan de Bruijn.
Han vill inte säga när bolaget kan nå breakeven. Senaste årsredovisningen visar en omsättning på 5,2 miljoner kronor med ett resultat på minus 2,4 Mkr 2022. I styrelsen sitter bland andra Alexander Edström, vd för Göteborgsbaserade Atomize som sysslar med automatisk prognos av maximala rumspriser för hotell.
Elisabet Ottosson