Det är dags för Danmarks största startup-event, TechBBQ, i Köpenhamn. Under de kommande två dagarna är det för första gången life science som är huvudtema.
I morgon tänds stålkastarna på hela Danmarks och en del av Sveriges startupscen under rubriken “Life Science Without Borders”.
– Det finns ett stort gap mellan etablerade life science-bolag och start-up-segmentet. Därför gör vi något extra för life science-startups i år. Målet är att få in fler i ligan av stora, etablerade företag, förklarar Keyvan T. Bamdej, PR- och kommunikationschef för TechBBQ.
– För första gången finns nu ett specifikt life science-område med presentationer, debatter och företag. Dessutom finns det en stor life science-scen med över 15 timmars debatter, fortsätter han.
Bland bidragsgivarna till miljonsatsningen på life science på TechBBQ finns Novo Nordisk Fonden och Danish Life Science Cluster, men södra Sveriges representation är också stark, säger eventchefen, Dominika Wilinski.
Hon nämner att både Region Skåne, Business Region Göteborg och ett antal sydsvenska större företag, startups, investerare och organisationer är samlade i delegationen “Southern Sweden”. Där ingår även Minc från Malmö och Business Sweden – totalt 120 deltagare.
Dessutom skickar enbart Göteborg Business Region cirka 100 deltagare. Det finns också svenskt deltagande på evenemanget “Nordic Investor Day” från EQT Ventures, EQT Foundation, Almi och Nordea. En svensk touch kompletteras av Polestar, som har presentationer om cirkulär ekonomi och provkörningar i elbilar.
Ett stort delevenemang för startups är “Life Science Pitch Competition”, där riskkapitalister delar ut 75.000 danska kronor sponsrat av Novo Nordisk Fonden för bästa pitch. Fem av åtta deltagare är från Köpenhamn/Själland. Den enda svenska pitcharen är från Stockholm, Pharmista Technologies.
– Sydsvenska startups hade möjligheten. Kanske nästa år, säger projektledaren Jan Thordsen.
TechBBQ kommer förmodligen inte att slå biljettköparsiffran före pandemin i 2019 på 8.013 i år. Den senaste försäljningssiffran är 6.700, men många köper i sista minuten. Målet i år är 7.500 biljettköpare till mässan i Lokomotivværkstedet, som är en rustik, nedlagd tågreparationshall. Evenemanget pågår tisdag 13 september och onsdag 14 september.
Keld Broksø