onsdag 2 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Hon drar in miljoner på digital utbildning 

37 miljoner kronor i vinst förra året och en tillväxt på 26 procent hittills i år. Nu storsatsar Malmöbaserade Tictac Learn på tyska marknaden. 

– Intresset för våra tjänster är fortsatt stort och potentialen är enorm, säger Carolina Faxe, vd för det digitala utbildningsföretaget TicTac Learn, tidigare TicTac Interactive. 

Förra året ökade bolagets omsättning med 267 procent till 220 miljoner kronor. Vinsten för 2022 blev 37 Mkr. I år spås omsättningen landa på 280 Mkr med bibehållen lönsamhet.

– Överlag går det jättebra. Vi växte galet mycket förra året. Dels genom två förvärv, men även organiskt, säger Carolina Faxe. 

Tictac Learn utvecklar plattformar och helhetslösningar för digitalt lärande för företag och organisationer, inom det så kallade edtech-segmentet. Förra året gick bolaget in på den danska marknaden genom förvärvet av Key2Know, med omkring 200 danska kunder. I Tyskland köpte Tictac edtech-bolaget Interlake. Idag har Tictac runt 3.000 kunder och över en miljon slutanvändare.

– Nu har vi ett uttalat fokus på att bredda vår affär i Tyskland. Det är en enormt stor marknad som ligger ett par år efter den svenska marknaden i utvecklingen. Vår erfarenhet från den nordiska marknaden och potentialen på den tyska marknaden ligger till grund för vårt beslut att satsa där. Det blir en strategisk tillväxtmarknad för oss, säger Carolina Faxe.

Enligt henne är det förvånansvärt många företag och organisationer som fortfarande inte har börjat sin digitaliseringsresa på ett effektivt sätt och framtiden för Tictac ser därför ljus ut. 

Carolina Faxe såg tidigt potentialen i edtech. När hon köpte Tictac 2009 var det fortfarande ett småskaligt e-learningföretag med tre anställda och 3 Mkr i omsättning. Bolaget har växt och gått med vinst varje år sedan dess. men 2021 fick Tictac ordentlig snurr på tillväxten. Då klev riskkapitaljätten Bridgepoint in och köpte upp 60 procent av bolagets befintliga aktier för cirka 60 Mkr. 

– Då fick vi de finansiella musklerna som möjliggjorde förvärven i Danmark och Tyskland. Och nu ger det oss möjligheten att integrera verksamheterna på ett bra sätt och bygga upp organisationen, säger Carolina Faxe. 

Martin Linderoth

37 miljoner kronor i vinst förra året och en tillväxt på 26 procent hittills i år. Nu storsatsar Tictac Learn på den tyska marknaden.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Slutet är kommet för Lundabolaget

    Först var det Tendo, sedan Wnt Research. Nu avvecklas ytterligare ett noterat skånskt life science-bolag som blir uppköpt via ett omvänt förvärv där de enda tillgångarna är en börsplats och en samling aktieägare.

  • Inarea lyfter blicken mot taket

    Golvläggningskoncernen Inarea fortsätter serieförvärva, denna gång en undertaksmontör. Det innebär ett avsteg från ursprungstanken att konsolidera golvbranschen. Vd Rikard Fransson drar fördel av att ha ett starkt kassaflöde i en svag marknad.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.


  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.

  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.

  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.

  • Alteri Care satsar globalt

    Efter satsningen på internationell expansion närmar sig vårdtechbolaget lönsamhet – och ska revolutionera sjukvården i Zimbabwe.

  • Hon tar över rodret på Softhouse

    I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.

  • Eletives sämsta år – 40 procent upp

    Det snabbväxande Malmöbolaget Eletive gjorde sitt hittills sämsta år i fjol. Och då var tillväxten ändå 40 procent. — I år kommer vi att passera 100 miljoner i ARR, säger vd Marcus Wennmo.

  • Tretton37: Kundinformationen till salu

    Efter att Tretton37 gått i konkurs är tillgångarna i bolaget nu till salu. En köpare kan överta varumärket Tretton37, kunddata värt nästan 90 miljoner kronor om året – och telefonnumren till 180 IT-konsulter.