torsdag 21 november 2024

inloggad som

Hon tar över Malmös godisjätte

|  
|  

Anna Bebinno Youssef är ny vd för det familjeägda godisföretaget Candy People. Hon tar över efter sin bror i en utmanande tid, med stigande kostnader för transporter och råvaror.

Man kan tro att påsken är ett godisföretags högsäsong, men så är det inte för Candy People som levererar smågodis över hela världen för cirka 300 miljoner kronor per år.

– Självklart stiger försäljningsvolymen en del under påsken men vi har bättre månader. Halloween-helgen har växt på den svenska marknaden, vår höjdpunkt är september och oktober månad, säger Anna Bebinno Youssef.

Hon övertog vd-stolen i höstas efter brodern Jacob Youssef. De båda är barn till grundaren Joanis Youssef, som startade en godisbutik på Möllan på 1980-talet som växt till dagens jätte.

Candy People hade ett toppår 2020 med en omsättning som nådde nära 450 miljoner kronor. Åren före och efter har den legat på strax över 300 miljoner. Coronapandemin ledde till högre kostnader för transporter och råvaror.

Bolaget säljer i dag godis på fem kontinenter och skaffade i början av 2000-talet kontor i Shanghai, Perth, Dubai och Dallas för att anpassa utbud efter lokal smak. 2021 uppgick försäljningen till 210 miljoner kronor i Sverige, över 20 miljoner i EU och nära 80 miljoner i övriga länder.

– Just nu är det fokus på att göra 2023 till ett framgångsrikt år för Candy People, då alla i branschen haft ett utmanande år med starkt inflationstryck. Vi tittar på att effektivt fördela och hantera arbetet i teamet och hitta en balans mellan organisationen och vår produktivitet på individnivå, säger Anna Bebinno Youssef.

I början av 2000-talet ingick bolaget avtal med Ikea och Ica. Nu hoppas hon på nya samarbeten med aktörer i handeln, men konkurrensen om plats på butikshyllorna är hård. Den stora konkurrenten är Candyking, som tidigare hette Karamellkungen och som sedan 2017 ingår i Cloetta-koncernen. Cloetta Sverige har huvudkontor i Malmö. Candykings nettoomsättning 2021 var ungefär 200 miljoner kronor, en tredjedel av vad den var vid uppköpet enligt bolagets årsredovisningar.

Vilken sorts godis är mest populär?

– S-märke så klart! Går vi in på lösvikt är det alltid klassiker som Dumle, Geisha, Colaflaskor och Marabou mini. Trender finns alltid, en stor del är kopplade till Tiktok och andra sociala medier, nyhetens behag säljer alltid bra under en kort period, säger Anna Bebinno Youssef.

Elisabet Ottosson

Anna Bebinno Youssef är ny vd för det familjeägda godisföretaget Candy People. Hon tar över efter sin bror i en […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Så fungerar venture debt

    Tror du stenhårt på ditt företag men har svårt att få riskkapital genom att sälja aktier? Då kan du se på möjligheten att få ett tillväxtlån från en riskkapitalist. Rapidus krönikör och poddprogramledare Jan Dahlqvist förklarar hur det fungerar.

  • Se upp för vanliga fällan i startups

    Det vimlar av fallgropar för en startup. Även den som hittar kunder och får i gång försäljningen kan falla på målsnöret, till exempel på grund av en illa skött ”cap table”. Men vad är det? Riskkapitalisten Jan Dahlqvist, delar med sig av sina erfarenheter efter 25 år i branschen.

  • Glad midsommar!

    Ännu ett utgivningsår är till ända för Rapidus. Efter mer än 200 nyhetsbrev och 600 artiklar går vi på redaktionen in i sommarutgivning. Det innebär att vi bara ses på måndagar fram till den 12 augusti. Intressanta sommarintervjuer utlovas.

  • Sälja eller sälja ut?

    Skånska etablerade företagare skrattar hela vägen till banken när de säljer sina företag. Kommer fler att säljas? Ja, det är högst sannolikt. Det är ju kul för aktieägarna, men tråkigt för regionen.

  • Hur svårt kan det vara med fredlig samlevnad?

    Idag, den 16 maj, är det Internationella dagen för fredlig samlevnad. Dagen är utsedd av FN. Efter Eurovision-veckan, som gett oss Malmöbor en påminnelse på nära håll om hur svårt det är med fredlig samlevnad, känns denna dag som en nyttig påminnelse.

  • Medtech-bolagen väljer bort Sverige

    Svensk medtech håller världsklass, men det är USA som först får ta del av vår innovation. Vi får nöja oss med gårdagens teknik. Jan Dahlqvist, riskkapitalist och programledare i podden Lejonkulan, gör en spaning.

  • Allsvenskan – en sista idealistisk utpost

    Vilken kvalitet håller svensk elitfotboll egentligen? Är det värt att ompröva den svenska föreningsmodellen för att locka kapital och höja spelkvaliteten? Rapidus chefredaktör Gunnar Wrede gör en betraktelse av fotbollsekonomin.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Svårt att logga in? Kolla här

    Dessvärre hamnar många lösenordsmail i skäppostmappen. Kolla där om du inte hittar till ditt nya lösenord. Nu när du är […]

  • Så gör du en proffsig pitch

    Följ Jan Dahlqvists sju viktiga steg för att få investerare att intressera sig för just ditt företag.