Anna Bebinno Youssef är ny vd för det familjeägda godisföretaget Candy People. Hon tar över efter sin bror i en utmanande tid, med stigande kostnader för transporter och råvaror.
Man kan tro att påsken är ett godisföretags högsäsong, men så är det inte för Candy People som levererar smågodis över hela världen för cirka 300 miljoner kronor per år.
– Självklart stiger försäljningsvolymen en del under påsken men vi har bättre månader. Halloween-helgen har växt på den svenska marknaden, vår höjdpunkt är september och oktober månad, säger Anna Bebinno Youssef.
Hon övertog vd-stolen i höstas efter brodern Jacob Youssef. De båda är barn till grundaren Joanis Youssef, som startade en godisbutik på Möllan på 1980-talet som växt till dagens jätte.
Candy People hade ett toppår 2020 med en omsättning som nådde nära 450 miljoner kronor. Åren före och efter har den legat på strax över 300 miljoner. Coronapandemin ledde till högre kostnader för transporter och råvaror.
Bolaget säljer i dag godis på fem kontinenter och skaffade i början av 2000-talet kontor i Shanghai, Perth, Dubai och Dallas för att anpassa utbud efter lokal smak. 2021 uppgick försäljningen till 210 miljoner kronor i Sverige, över 20 miljoner i EU och nära 80 miljoner i övriga länder.
– Just nu är det fokus på att göra 2023 till ett framgångsrikt år för Candy People, då alla i branschen haft ett utmanande år med starkt inflationstryck. Vi tittar på att effektivt fördela och hantera arbetet i teamet och hitta en balans mellan organisationen och vår produktivitet på individnivå, säger Anna Bebinno Youssef.
I början av 2000-talet ingick bolaget avtal med Ikea och Ica. Nu hoppas hon på nya samarbeten med aktörer i handeln, men konkurrensen om plats på butikshyllorna är hård. Den stora konkurrenten är Candyking, som tidigare hette Karamellkungen och som sedan 2017 ingår i Cloetta-koncernen. Cloetta Sverige har huvudkontor i Malmö. Candykings nettoomsättning 2021 var ungefär 200 miljoner kronor, en tredjedel av vad den var vid uppköpet enligt bolagets årsredovisningar.
Vilken sorts godis är mest populär?
– S-märke så klart! Går vi in på lösvikt är det alltid klassiker som Dumle, Geisha, Colaflaskor och Marabou mini. Trender finns alltid, en stor del är kopplade till Tiktok och andra sociala medier, nyhetens behag säljer alltid bra under en kort period, säger Anna Bebinno Youssef.
Elisabet Ottosson