onsdag 20 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Hon tar över Malmös godisjätte

|  
|  

Anna Bebinno Youssef är ny vd för det familjeägda godisföretaget Candy People. Hon tar över efter sin bror i en utmanande tid, med stigande kostnader för transporter och råvaror.

Man kan tro att påsken är ett godisföretags högsäsong, men så är det inte för Candy People som levererar smågodis över hela världen för cirka 300 miljoner kronor per år.

– Självklart stiger försäljningsvolymen en del under påsken men vi har bättre månader. Halloween-helgen har växt på den svenska marknaden, vår höjdpunkt är september och oktober månad, säger Anna Bebinno Youssef.

Hon övertog vd-stolen i höstas efter brodern Jacob Youssef. De båda är barn till grundaren Joanis Youssef, som startade en godisbutik på Möllan på 1980-talet som växt till dagens jätte.

Candy People hade ett toppår 2020 med en omsättning som nådde nära 450 miljoner kronor. Åren före och efter har den legat på strax över 300 miljoner. Coronapandemin ledde till högre kostnader för transporter och råvaror.

Bolaget säljer i dag godis på fem kontinenter och skaffade i början av 2000-talet kontor i Shanghai, Perth, Dubai och Dallas för att anpassa utbud efter lokal smak. 2021 uppgick försäljningen till 210 miljoner kronor i Sverige, över 20 miljoner i EU och nära 80 miljoner i övriga länder.

– Just nu är det fokus på att göra 2023 till ett framgångsrikt år för Candy People, då alla i branschen haft ett utmanande år med starkt inflationstryck. Vi tittar på att effektivt fördela och hantera arbetet i teamet och hitta en balans mellan organisationen och vår produktivitet på individnivå, säger Anna Bebinno Youssef.

I början av 2000-talet ingick bolaget avtal med Ikea och Ica. Nu hoppas hon på nya samarbeten med aktörer i handeln, men konkurrensen om plats på butikshyllorna är hård. Den stora konkurrenten är Candyking, som tidigare hette Karamellkungen och som sedan 2017 ingår i Cloetta-koncernen. Cloetta Sverige har huvudkontor i Malmö. Candykings nettoomsättning 2021 var ungefär 200 miljoner kronor, en tredjedel av vad den var vid uppköpet enligt bolagets årsredovisningar.

Vilken sorts godis är mest populär?

– S-märke så klart! Går vi in på lösvikt är det alltid klassiker som Dumle, Geisha, Colaflaskor och Marabou mini. Trender finns alltid, en stor del är kopplade till Tiktok och andra sociala medier, nyhetens behag säljer alltid bra under en kort period, säger Anna Bebinno Youssef.

Elisabet Ottosson

Anna Bebinno Youssef är ny vd för det familjeägda godisföretaget Candy People. Hon tar över efter sin bror i en […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Nytt huvud rullar i Careium

    Careiums vd Christian Walén lämnar med omedelbar verkan. Beskedet kom igår kväll, mindre än tre månader efter att trygghetslarmsbolaget sparkat sin styrelseordförande.

  • Förlusten minskar för Pion Group

    Danir-kontrollerade Pion Group har det fortsatt tufft och avyttrar flera dotterbolag. Men vd Martin Hansson tycker att läget är bättre nu jämfört med i fjol.

  • Sjöbergska gör förvärv

    Sjöbergska Huset i Malmö förvärvar byrån Kind, eller We are Kind som det Malmöbaserade bolaget heter. Efter förvärvet räknar koncernen med att omsätta över 50 miljoner kronor i år.


  • Rika prioriterar långresor – inte kultur

    Långresor, mat, klockor, vin och bilar. Det är vad de rikaste är mest intresserade av. Vad hände med kulturen? Det frågar sig Jan Dahlqvist.

  • Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

    Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

  • Miljardbonusen som ingen vill ha

    Facebook-bolaget Meta påstås ha erbjudit upp till 100 miljoner dollar i bonus till Open AI-anställda som kan tänka sig att hoppa över till Zuckerberg. Ändå har inte en enda tackat ja. Jan Dahlqvist frågar sig varför.

  • Glad midsommar!

    Kära Rapidusläsare, ett nytt ”läsår” har gått och vi på redaktionen trappar ned tempot i några veckor. Vi tittar tillbaka på ett intensivt år med många nyheter och event.

  • Bästa affärerna görs nu

    I näringslivets värld är M&A – företagsförvärv och sammanslagningar – den ultimata tillväxtmaskinen. Men just nu är marknaden frusen av geopolitiska spänningar, tullar och osäkerhet. Just därför är det nu som de bästa affärerna görs, skriver Jan Dahlqvist.

  • Kommer AI ta våra jobb?

    Kommer AI att stjäla våra jobb, eller kan den bli vår största tillgång? Med en av Europas högsta arbetslöshet växer oron över hur framtiden kommer att se ut för Sveriges arbetskraft. Nu krävs både mod och ansvarstagande, skriver Jan Dahlqvist.

  • Landet lagom är fullt av enhörningar

    Det råder en bild av att det är svårt att resa riskkapital i Sverige. Det är inte helt sant. I själva verket har Sverige ett av Europas starkaste ekosystem för riskkapital. Det skriver Rapidus krönikör Jan Dahlqvist med uppmaningen: Våga drömma, våga stötta.

  • Trump insanity peak – Glad Påsk!

    Låt oss hoppas att påskäggen inte är rödlistade och att de innehåller angenäma överraskningar. Vi har haft nog med dåliga överraskningar på senare tid. Här följer en tankegång om varför det bör bli bättre nu.

  • Är det Europas tur nu?

    KRÖNIKA: Kan Trumps galenskaper trots allt ge Europa en välbehövlig spark i baken? USA har förvisso lånat sig till tillväxt, men Europa har inte gjort någonting. Vi får inte stå stilla medan världen springer ifrån oss, skriver Rapidus krönikör Jan Dahlqvist.

  • Småföretagen betalar priset för Trumps tariffer

    USA:s handelskrig med resten av världen påverkar alla, men i synnerhet små företag. För Sofia, småföretagare i Småland är detta inte storpolitik, det är vardag. Hon är en av dem som får betala priset för global osäkerhet, skriver Rapidus krönikör och delägare Jan Dahlqvist.