torsdag 21 november 2024

inloggad som

Hon blir Symbals nya vd

Almis tidigare kommunikationschef Filippa Freijd blir ny vd för den Malmöbaserade kommunikationsbyrån Symbal Communication, som i år fyller 20 år.

Symbal fokuserar på strategisk kommunikation – i huvudsak intern – i samband med förändringsarbeten. Kunderna är storbolag som Ikea, Alfa Laval och Tetra Pak.

– Det handlar om att åstadkomma en förflyttning på något sätt. Symbal arbetar i väldigt nära partnerskap med sina kunder. Det är i regel storbolag, som genomför väldigt stora förändringar och behöver få med sig alla medarbetare på resan. Det är en förutsättning för att förändringen ska bli effektiv och hållbar, säger Filippa Freijd till Rapidus.

Hon tillträder efter påsk och lämnar sin senaste tjänst som kommunikationsstrateg på Region Skånes koncernstab. Tidigare arbetade hon för Almi, där hon började som innovationsrådgivare 2013.

– Förändringsarbete är skoningslöst oavsett om det rör ett litet eller stort bolag. Jag är van vid att arbeta med mindre och mer agila företag, där det är enklare att ha transparens och att alla drar åt samma håll. Det är viktigare för stora bolag att arbeta med förändringskommunikation, många har ett enormt behov att växla upp sin förmåga ställa om och arbeta mer agilt, säger Filippa Freijd.

Emiliano Strauss

Almis tidigare kommunikationschef Filippa Freijd blir ny vd för den Malmöbaserade kommunikationsbyrån Symbal Communication, som i år fyller 20 år. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.