Den eldrivna fordonspoolen OurGreenCar har slutit ett partnerskapsavtal med laddningsoperatören Eways. Malmöbolaget tar samtidigt in omkring en miljon kronor i en nyemission för att kunna fortsätta växa.
– Eways riktar in sig på att göra laddstationer för elbilar och våra tjänster kompletterar varandra. Vi vill båda skapa ett hållbart sätt att färdas på. Partnerskapet är en milstolpe för oss, så det är jätteroligt att samarbeta med en solid aktör som Eways, säger Thomas Droben, vd på OurGreenCar.
Företaget startades 2015 och levererar fordonspooler av eldriva fordon – bilar, scootrar och cyklar – till bostadsrättsföreningar, företag och kommuner i Stockholm, Malmö och Lund. Bland kunderna finns Skanska och Riksbyggen.
Förra året låg omsättningen på sex miljoner kronor, vilket enligt Thomas Droben kommer att dubbleras i år. Strategin är att skriva kontrakt med kunder som sträcker sig till uppemot fem år och Thomas Droben ser nu ett skifte i kundbasen. Tidigare användes tjänsten främst av personer inom byggbranschen men nu använder sig fler företag OurGreenCar som en förmånstjänst för sin personal. Bolaget tog nyligen in omkring en miljon i en nyemission och huvudinvesteraren är affärsängeln Filip Larsson.
– Han bidrar med både kunskap, erfarenhet och engagemang. Vi tar generellt in mindre pengar än många andra startups, som det pumpas in pengar i. Vi tänker annorlunda, hellre att det tar tid och att vi gör något som vi tror på än att bygga luftslott. Med pengarna kommer vi att se till att vi kan fortsätta växa i takt med efterfrågan och ska lägga i en växel när det kommer till marknadsföring och säljinsatser, säger Thomas Droben.
Filip Larsson har tidigare erfarenhet från fastighetsbranschen och investerat i snabbväxande teknikbolag såsom Storytel och Joint Academy. Han hittade OurGreenCar via Minc-acceleratorn Fast Track Malmö och nätverket för affärsänglar Connect.
– De hade en både miljömässigt hållbar lösning samtidigt som de hjälper fastighetsbolagen att tjäna mer pengar. När jag nu kunde se att de har exekverat på de vidlyftiga planerna de en gång hade, så blev det en no-brainer för mig att investera, säger Filip Larsson.
Julia Eriksson