Efter att reklambyrån Pyramid, digitalbyrån Petra och varumärkesbyrån Graal köpts upp av H&H Group blir byråtrions tidigare huvudägare och koncernchef Ulf Vanselius strategisk rådgivare åt koncernen. Han ska ha fokus på kundkontakter och strategisk utveckling, medan byråerna ska rapportera till H&H Groups affärsområdeschef Johanna Fagrell Köhler.
– Vi fortsätter att verka under våra varumärken och driva verksamheterna precis som i dag. Det är grunden i hela strategin för H&H, varje byrå ska leva på egna meriter och driva verksamheten själv. Samtidigt är det en otrolig möjlighet att komma in i ett större sammanhang. I vår bransch har storleken betydelse och vi har tidigare fått höra att vi är för små för att ta oss an vissa projekt, säger Ulf Vanselius.
De tre Helsingborgsbyåererna – med totalt cirka 70 medarbetare och intäkter på runt 90 miljoner kronor – blir den 1 juni en del av Stockholmsbaserade H&H Group. Innan affären var de Helsingborgsbaserade byråernas affärsplan att på egen hand växa med totalt 15 personer i år – och den planen lever vidare.
– Planerna och möjligheterna för tillväxt blir ju knappast mindre nu. Men det handlar inte främst om att bli större, utan om att bli bättre. Vi måste växa med kvalité, säger Ulf Vanselius.
Vad kostade affären?
– Det är en av sakerna jag enligt avtalet inte får svara på.
H&H Groups samlade byråintäkt är efter förvärvet cirka 770 miljoner kronor, fördelat på drygt på 18 byråer med totalt över 500 medarbetare.
Emiliano Strauss