Startuppbolaget Carswipes digitala tekniska plattform för bilhandel för privatpersoner testas under våren i ett pilotprojekt med siktet inställt på lansering till hösten. Bolaget håller till på Media Evolution i Malmö och grundades 2018 av Ivan Boberg Jovanovic, Peter Persson och Johan Malmberg.
– Carswipe är för privatpersoner som vill ha ett enklare, tryggare och säkrare sätt att sälja och köpa en begagnad bil. Jag har själv en bakgrund i bilbranschen och har sett att det finns en vilja hos kunderna att bli mer autonoma i köp- och säljprocessen och det är precis det vi tillhandahåller, säger Ivan Boberg Jovanovic till Rapidus.
Plattformen som just nu är under utveckling kan jämföras med Blocket, men enligt Ivan Boberg Jovanovic adderar företaget verifikationssteg så försäljningen ska ske med högsta möjliga säkerhet. Genom användning av Bank Id och bedömning av en tredje part ska köpet tryggas för båda parter.
– Vi tror starkt på en cirkulär ekonomi och ser att det är där framtiden ligger när det kommer till vilken bransch som helst egentligen, och efterfrågan att hitta nya säkra sätt att handla på ökar hela tiden.
Bolaget stängde nyligen en investeringsrunda på två miljoner som finansierades av Sami och Helena Sulieman från Affärsänglarna i Malmö samt P-O Rosenqvist. Framöver väntar ett pilotprojekt i Skåne som innefattar 30-50 affärer, och man planerar att ta in ytterligare pengar till hösten.
– Nu går vi in i en proof of concept-fas i och med pilotprojektet, och om allt går som planerat hoppas vi att lansera stort till hösten. I samband med det fyller vi på kassan och kommer satsa på vidareutveckling av tjänsten, marknadsföring och att inrikta oss på strategiska säljinsatser.
I dag är det de tre grundarna som drar i allt, men framöver kommer teamet utökas och man hoppas växa i takt med lanseringen. Steve Angello, känd DJ från Swedish House Mafia, investerade härom året i företaget, vilket gav uppmärksamhet till startuppbolaget.
– Steve kommer även framöver bidra med en stor kundskara och han skapar igenkänning och attraktionskraft till varumärket, vilket vi är superglada för, säger Ivan Boberg Jovanovic.
Julia Eriksson